Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki bij dieren  (gelezen 3837 keer)

Mariana

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Reiki bij dieren
« Gepost op: 4 maart 2011, 23:05:49 »

Hallo allemaal,

Ik denk er  al een tijdje over na

om me toe te leggen op Reiki bij dieren.

Moet ik dan nog bepaalde dingen weten?

Of is het precies hetzelfde als met mensen?

:gassho2: Maria
De voornaamste taak van de mens is zichzelf het leven te schenken.  -- Erich From

Sabine

• Lid
Re: Reiki bij dieren
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2011, 07:49:37 »

Hoi,

Ik vind dat dieren heel goed aangeven wanneer het genoeg is of wanneer ze ervan genieten.
Bij eens mens probeer ik dat zelf in te voelen omdat een mens niet (durft of niet voelt) te zeggen wanneer het genoeg is, buiten mijn zoon dan.
Die kan ook echt zelf mijn hand nemen en op zijn buik leggen, of net mijn hand wegdoen als die op zijn buik lag.
Ik vind het makkelijker. Vooral mijn paard geniet daar enorm en eindeloos van  :hart:

Liefs,
sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Mariana

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2011, 11:55:28 »

Ik ga binnenkort een bezoekje brengen aan het dierenasiel.
Mijn buurvrouw en ik breien dekentjes voor de poezenhokjes.  :breien:
Dus ik dacht, als ik daar dan toch ben,  :meeting: dan kan ik Reiki
geven aan dieren die zich niet goed voelen, ofzoiets.

Maar het achteraf afstrijken lijkt me moeilijk te gaan als een dier
wegloopt en van tevoren de symbolen tekenen in je hand
moet dan ook heel vlug?   :??:

Vandaar mijn vraag: wat moet ik eventueel 'anders' doen?

De voornaamste taak van de mens is zichzelf het leven te schenken.  -- Erich From

adomuis

• Lid
    • www.omael.nl
« Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2011, 12:50:57 »

Ik denk dat je het niet moeilijk moet maken.
Gewoon de symbolen in je hand tekenen, of als je je handen al hebt opgelegd,
visualiseer ze dan boven je hoofd, of boven je handen als je bezig bent.

Bij het afstrijken, kun je bv ook denkbeeldig of in het echt, over het dier heen blazen.
Dat je als het ware alles glad blaast.

:yy:
Annemie

Polleken

• Actief Master
  • Geslacht: Man
  • FREE TIBET Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum
« Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2011, 18:08:39 »

Hoi,

Het beste wat Je kan doen is zo weinig mogelijk vragen stellen, en het gewoonweg " doen " .

Afstrijken is nergens voor nodig.

Symbolen, als je die zou gebruiken - voor zover dat nodig is natuurlijk - kan Je op verschillende manieren doen, leg Je ene hand op het dier, en geef energie, en teken boven dat hand met de vrije hand het symbool en leg dat hand er dan gewoonweg boven op, zo gaat dat héél makkelijk.
Ja kan het symbool tekenen met Je tong op Je gehemelte en deze zachtjes blazen naar de betreffende plaats, of zelf bovenop Je handen die energie geven.

Het gaat makkelijk op die manier allemaal.

Belangrijkste is om alle vragen achterwege te laten en " doen "

Gassho,

pol.
De pessimisten zoeken achter iedere mogelijkheid een moeilijkheid
De optimisten achter iedere moeilijkheid een mogelijkheid.

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2011, 18:50:19 »

Goed naar het dier in kwestie kijken en verder gewoon vertrouwen op je gevoel.
Ik geloof in leven voor de dood

Mariana

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2011, 19:15:44 »

Fijne adviezen, dank jullie wel!   :applaus:

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2011, 19:19:07 »

Er is maar een boekje geschreven over Reiki bij dieren. Het is een ankertje. Geschreven door Petra Nelstein Het nummer is 294.
Fijn weekend
Dick

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2011, 19:48:59 »

Misschien leuke wetenswaardigheid, waar men mee kan doen wat 'ie wil: in de stromingen die zich richten op het oorspronkelijke(re) onderwijs van Usui-sensei is afstrijken nooit een standaard onderdeel van een behandeling.

*Gasshō*
Frank

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2011, 19:54:58 »

Ik behandel vaak dieren, we hebben er zelf een aantal namelijk en een vriendin met 5 honden, 2 papegaaien en 12 schildpadden vraagt ook regelmatig mijn hulp.

Het geven van Reiki aan dieren is zo puur, ik denk nooit aan symbolen en al helemaal niet aan afstrijken en het werkt  :yes:
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2011, 19:59:12 »

Voor het geven van een behandeling geldt: handen opleggen, energie laten stromen.
That's it.

Verder geen 'moeilijk' gedoe. Bied een zo volledig mogelijk energiespectrum aan, laat het stromen. Doe niets.
Luister naar de energie.

^.^

:gassho2:

Mariana

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 5 maart 2011, 22:32:53 »

Wat een fijne reacties allemaal, dank jullie wel! :jeej:

Het gaat allemaal wel lukken, als het zover is! :yes:

Ik heb in elk geval het boekje van Petra Nelstein besteld.

Shokurei

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2011, 09:44:49 »

Hallo, reiki bij dieren helpt prima, zonder poespas, gewoon handen erop:

Dieren leggen zich tegen je aan om de energie nog beter te kunnen ontvangen:
Het is wel zodat sommige dieren eerst even aan je willen wennen
Als ze genoeg reiki hebben ontvangen vertrekken ze vanzelf weer/of het energieherstel werkt zoals bij mensen: als de temperatuur in je handen terug normaliseert heeft  het beestje genoeg gehad.

Het geheim van begrip is het doel te kennen achter elke gebeurtenis

Bonstertje

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2011, 22:51:44 »

Hey Maria,

ik behandel meer dieren als mensen en ik sluit me grotendeels aan bij wat hier gezegd wordt wat de meer praktische kant van de zaak betreft: niet teveel denken, gewoon doen.

Maar ik geef zelf ook reiki aan asieldieren en het is toch wel belangrijk om voor ogen te houden dat ook bij dieren de universele energie los gaat maken wat vast zit: fysiek en emotioneel. Dat maakt dat bvb probleemgedarg of depressief gedrag soms eerst even verergeren voor het betert. Dus zou ik nooit zomaar behandelen zonder de verantwoordelijken op de hoogte te brengen zodanig dat ze bij eventuele plotse gedragsveranderingen  of dergelijke rekening kunnen houden met de eventuele impact van jouw behandeling. Dit geldt voor elk dier dat reiki krijgt, maar de dieren in een asiel hebben vaak een net iets minder rooskleurig verleden als het doorsnee huisdier én bovendien hebben ze allemaal extra stress en zitten vaak middenin het verwerken van een verlieservaring. De essentie is zoals steeds : handen leggen en laten stromen, maar wees je bewust van het proces dat je in gang zet en dat dus best ook begeleid zou worden met kennis van zaken, anders kunnen de gevolgen nefast zijn.
Dit is iets wat volgens mij ook zéér ter harte dient genomen te worden wanneer het gaat om het behandelen van mensen, doch dat is een andere discussie. :yes:

Enkele eenvoudige maar realistische voorbeelden:  bij een angstige hond die de neiging heeft om hele dagen in een hoekje van zijn kennel te zitten rillen, wordt een reeks reikibehandelingen gestart. De oorsprong van zijn gedrag ligt bij het feit dat hij een zeer slechte puppytijd had en leerde te overleven door zich onzichtbaar te maken. Hij moet dus vast en zeker zelfvertrouwen krijgen. Na een aantal behandelingen begint de hond letterlijk van zich af te bijten wanneer de verzorgers hem bvb tegen zijn wil in willen verplaatsen. Binnen zijn therapeutisch proces is dit een mooie en zelfs te verwachten fase. Van het ene uiterste, totaal passief over zich heen laten lopen, vervalt hij in het andere uiterste. Deze fase heeft de hond nodig om andere manieren te leren om in het leven te staan en ook hierin te leren wat kan en wat niet kan. De verzorgers echter bekijken dit heel anders. Ze zien een getraumatiseerde hond die ineens doorslaat en het kost heel wat moeite om hen ervan te overtuigen om het gevreesde spuitje nog een tijd op afstand te houden. Nog een aantal behandelingen later is de hond veel evenwichtiger en leert hij stilaan de gangbare leefregels hanteren. Wanneer hier niemand was om de situatie te bekijken vanuit energetische invalshoek was de hond ingeslapen geweest, wat niet zo onlogisch is aangezien het inderdaad ook wel kan dat een ernstige getraumatiseerde hond uiteindelijk falikant agressief wordt.
Een kattenbaasje vraagt reiki voor één van haar kattinnen. Ze bestempelt de kat als dominant en agressief naar nieuwe leden in haar kattenbende. De poes krijgt een aantal reikibehandelingen en in eerste instantie neemt haar ongewenste gedrag toe. De bazin neemt bijna de beslissing om voor haar poes een andere thuis te zoeken, maar ze krjgt het niet over haar hart. Ik ben haar ook op het hart blijven drukken dat het niet nodig was want dat deze fase voorbij zou gaan. Deze kattin was niet dominant, niet agressief, maar super onzeker wat haar plaats betrof. De reikibehandelingen maakten dat ze doorheen een helingscrisis ging waarbij ze zich in het begin rotslecht voelde. Gaandeweg, met het juiste advies en de juiste aanpak van het vrouwtje, leerde ze leven in de uitgebreide kattenbende en leerde ze zich handhaven zonder al die schermutselingen. Wanneer niemand op de ergste momenten zicht had op het proces waarin de kat zat, dan was haar toekomst erg onzeker geweest want dan was haar ergste angts: geen plaats meer hebben bij haar geliefkoosde dame, haar waarheid geworden.

Dus op je vraag wat je moet weten, is mijn antwoord: goed weten waar je aan begint, wat de energie mogelijks in gang zet en of je de mogelijkheid en de kennis hebt en de toestemming van de verantwoordelijken van het dier om die processen te begeleiden. Het antwoord daarop, ken alleen jijzelf. Reiki werkt altijd in functie van het hoogste goed, maar het is voor de mens niet altijd duidelijk waar dat het hoogste goed om draait en al helemaal niet als het om dieren gaat.

Overigens vind ik het wel heel fijn dat je je zo samen met je buurvrouw inzet voor het asiel en dit nog wil uitbreiden. :hart:

Lieve groeten,

Wendy

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.074 seconden met 24 queries.