Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: twee facetten van Reiki: spiritualiteit en heling  (gelezen 2863 keer)

Titia

• Algemene moderator
  • Geslacht: Vrouw
  • Actief Master
twee facetten van Reiki: spiritualiteit en heling
« Gepost op: 10 november 2008, 20:27:54 »

Hoi,

Ik was een topic gestart over tegenstrijdige ideeën over behandelen wel of niet...Maar als ik onderstaand stukje van mij daar nog bij ga plaatsen ben ik wel heel erg off-topic bezig dus heb ik een andere aangemaakt waarin ik hier verder ga.

Want al die spirituele zaken over aan jezelf werken, niet je ego/ratio okee. Maar het onderwerp van dit topic heeft duidelijk een andere bedoeling.

Als onderwerp heb ik nu gekozen: spiritualiteit en heling. Daar kunnen weer allerlei discussies over ontstaan natuurlijk want het één heeft helemaal met het ander te maken, maar Reiki helpt ook als men dat níet weet of zich daar niet echt mee bezig houdt en daar gaat het mij in deze topic nu ook eventjes om.

We weten allemaal dat het doorgeven van de reiki-energie ook bewerkstelligt dat er op lichamelijk gebied allerlei geweldige dingen kunnen gebeuren. Mensen die behandeld worden en deze energie ontvangen kunnen zichzelf enorm goed helen, ik durf zelfs het woord genezen te gebruiken. (dacht dat er in 't Engels ook voor helen en genezen hetzelfde woord wordt gebruikt dus wát is nu wat?)

In het verleden werd er naar het idee van ons allemaal veel te veel aandacht besteed aan het zgn. 'genezen'. Het was natuurlijk een heel goede reclame voor de alliance om maar zoveel mogelijk mensen te vangen voor cursussen en we wisten toen even ook niet beter. En velen kwamen er uiteindelijk lichtelijk ontredderd of teleurgesteld uit, vele duiten lichter en met anderen ging het gewoonweg geweldig en die maakten grote spirituele groei en ontwikkeling door. Het moest uiteindelijk wel meer naar het oosterse model ombuigen, wilde het werkzaam blijven en zichzelf bekrachtigen. We kwamen er allemaal toch wel achter dat de verwachtingen (ego's) van mensen die dit soort cursussen volgden in het verleden, vaak de energie blokkeerde. En men ging zich afvragen: waarom Usui wel en ikke niet? (niet bij iedereen natuurlijk he maar dit gebeurde wel en nu trouwens nog hoor ik wel eens)

Maar ik vind dat we ook te ver kunnen doorschieten in het alleen nog maar op het spirituele vlak te plaatsen. Is dat dan misschien de reden waarom het vaak wordt gezien als 'gebakken lucht' of zweverig gedoe of dat velen denken dat we éen of andere secte zijn of religie?

Het is toch ook geweldig als mensen Reiki gebruiken kunnen omdat ze b.v. een partner hebben die stervende is, of een kind dat niet lekker in zijn/haar vel zit, of bijvoorbeeld omdat je tandarts of operatie-assistent bent en graag meer wilt geven aan de patiënten om ze rustiger te maken en dat het helen beter verloopt. Wat is daar op tegen? Die mensen zijn er ook en ze doen er heel veel goeds mee. En ze komen niet mediteren en filosoferen.

We kunnen ook leren van mensen die Reiki veel nuchterder bekijken. Vooral in de VS, maar ook in Engeland, Zuid Afrika en Australie, is Reiki al in heel veel ziekenhuizen geaccepteerd en geïntegreerd. Omdat er Reikimasters zijn die 'de taal van de geneesheren' spreken en het niet hebben over spiritualiteit en door die andere houding een veel groter publiek uiteindelijk bereikt hebben. Kijk b.v. eens in de website van Pamela Miles of www.reikiinhospitals.org .

Moest dit even kwijt. Het houdt me al een tijdje bezig, dit onderwerp   :??:
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Ingrid C

• Actief Master
    • Reiki en andere alternatieve methoden
Re: twee facetten van Reiki: spiritualiteit en heling
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2008, 23:55:35 »

Boeiend om ook dit even open te trekken.  :)

Reiki en genezen:
Wat zo vooreerst in mij opkomt is dat er o.a. een reden ligt in het feit dat in onze samenleving:
- als een mens in behandeling is bij een arts en overlijdt, dan ligt het aan de persoon zelf omdat die ongeneeslijk ziek was
- als een mens in behandeling is bij een energetisch heler (om de term zo ruim mogelijk te houden) en de persoon overlijdt, of niet beter wordt, dan ligt 'de fout' bij de heler en wordt hij of zij vervolgd voor kwakzalverij en met de vinger gewezen als schuldige.
Vandaar dat, volgens mij, mensen Reiki en andere alternatieve therapieën meer een spirituele beleving zijn gaan benoemen, dit uit zelfbescherming.

Het gegeven spiritualiteit: Reiki is in de eerste plaats voor jezelf, waardoor je ermee leert omgaan en leert wat het betekenen kan. Het kan je helpen bij je spirituele ontwikkeling, doch het gebeurt niet vanzelf. Men moet er wel mee aan de slag. Vooraleer men anderen behandelt is het toch wel nodig om eerst zelf te weten wat het is.

Ik blijf hopen dat we meer en meer een steentje kunnen bijdragen aan het welbevinden van de samenleving. Het kan: kijk maar naar Kenny welke al op een gedegen wijze kan samenwerken met een dokter. Stap voor stap... krijgt Reiki zijn erkenning als zijnde 'genezend' terug. :)
Om Swastiastu

Nathalie

• Lid
    • www.reikinathalie.centerall.com
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2008, 00:28:58 »

Ik merk ook wel aan sommige mensen dat zij de bevoegdheid om te "genezen" ook enkel toekennen aan dokters die hier jaren voor gestudeerd hebben en helemaal niet kunnen geloven dat reiki in veel gevallen ook kan genezen. Zij zien het eerder : als je geen diagnose stelt kan je ook niet genezen. En dat zijn ook vaak diegenen die het echt niet willen proberen, al proberen mensen die ik hiermee al geholpen heb hun te overtuigen. En dan komt natuurlijk de vicieuze cirkel want door het nooit te proberen zullen zij ook nooit ervaren.

Zelf leg ik uit wat reiki is en doet maar probeer ik ze nooit te overtuigen. Diegenen die erin geloven zullen vanzelf wel komen en ervaren.

Groetjes,

Nathalie

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2008, 00:35:45 »

Het 'Reiki onderwijs' is van oudsher een persoonlijk (individueel) bedoeld voor jezelf, als spiritueel pad naar harmonie, balans, geluk en spirituele groei met als eindmogelijkheid/einddoel het bereiken van de spirituele verlichting.

Reiki, als in het onderwijs/de leer, is oorspronkelijk gezien een spiritueel pad.
Reiki, als in energie en bewustzijn, is één en al spiritualiteit (omvat eigenlijk alles).

Genezing door middel van handoplegging is in Usui-sensei's tijd nooit echt het doel geweest van wat hij onderwees.
Wel was het doorgeven van energie via de handen een bij-product/neveneffect van het spirituele pad dat je liep (het mediteren, al doende het doorbreken van blokkades, het loslaten, het ervaren, op weg naar heelheid, eenheid) en de effectiviteit daarvan ook. Er werd wel aandacht aan besteed op de momenten dat het nodig was, maar het was nooit het echte doel.

Citaat van: Roosje
Het is toch ook geweldig als mensen Reiki gebruiken kunnen omdat ze b.v. een partner hebben die stervende is, of een kind dat niet lekker in zijn/haar vel zit, of bijvoorbeeld omdat je tandarts of operatie-assistent bent en graag meer wilt geven aan de patiënten om ze rustiger te maken en dat het helen beter verloopt. Wat is daar op tegen? Die mensen zijn er ook en ze doen er heel veel goeds mee. En ze komen niet mediteren en filosoferen.
Daar is niets op tegen. In tegendeel.
Als je iemand kunt helpen met de energie die je doorgeeft, dan is dat heel mooi.

Maar men zou wel moeten onthouden dat lang niet iedereen het 'volledige spectrum' aan energieën doorgeeft. Da's heel logisch en daar is niets mis mee. Je kunt doorgeven aan energie wat je door kunt geven en dat is afhankelijk van je staat van zijn (energetische toestand en bewustzijnstoestand).
Er is een zekere mate van persoonlijke ontwikkeling (zuiverheid, spirituele groei) voor nodig wil je je energie zuiveren en in staat zijn een groter spectrum te kunnen doorgeven.

Het hangt er maar net vanaf wat je wilt..

Ikzelf heb gekozen om een pad te lopen om mijn energie zo zuiver mogelijk te maken en zo dicht mogelijk bij de eenheid met het Licht (volledig spectrum) te komen.

Er zijn ook heel veel mensen die deze keuze niet maken en kiezen voor een aantal inwijdingen en vervolgens gaan behandelen.
Tja, het is niet mijn manier (al is het dat wel geweest), maar dat maakt het niet slecht. Prima als mensen het zo willen doen en het helpt vaak ook.

Ikzelf vind het alleen jammer dat vaak de spirituele kant vergeten wordt of niet begrepen wordt.
Je mist dan toch iets, in mijn ogen.

Kenny

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2008, 10:14:43 »

Hoi,

Ik lees vaak dat wanneer je Reiki geeft, je als gever zelf ook aftapt van die energie in de mate dat je die nodig hebt.

Dat doet vermoeden dat de ontvanger altijd zal krijgen wat ie nodig heeft, en dat jij als gever daar bovenop nog eens extra energie binnenkrijgt voor jezelf.

Is dat wel zo? Een kanaal kan toch maar een bepaald debiet aan? Stel dat je eerst Reiki aftapt voor jezelf, en dan pas de 'overschot' kan laten doorstromen? Dan is het ontzettend belangrijk om eerst al je eigen blokkades actief aan te pakken, zo lang als dat ook maar mag nodig zijn, vooraleer je idd op een goede manier Reiki kan doorgeven.

Er zal altijd wel enige doorstroming zijn. Maar ik merk toch een heel verschil tussen mensen. Als ik van de ene Reiki krijg, voelt dat veel 'sterker' aan dan van een ander persoon. De constante op dat moment ben ik, de ontvanger, en de variabele is de gever.

Anderen behandelen is prima. Maar ook hier: vergeet jezelf niet te behandelen. Wanneer je blokkades kan opheffen op lichamelijk, mentaal, emotioneel of spiritueel vlak, zal je ego minder in de weg zitten wanneer je Reiki geeft aan iemand anders.

Ben je met Reiki bezig voornamelijk voor jezelf of voor anderen?

Warme groeten
Kenny
« Laatst bewerkt op: 11 november 2008, 10:20:03 door Kenny »

Ingrid C

• Actief Master
    • Reiki en andere alternatieve methoden
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2008, 12:13:28 »

Eigenlijk is de basis van spiritualiteit (spirituele ontwikkeling, groei) jezelf helen of noem het genezen, 'heel maken', wat impliceert dat je je goed in je vel voelt, zuiver bent, gezond bent en in balans.

In de spirituele wereld wordt ziekte aanzien als hebbende een spirituele grondslag: de wet van oorzaak en gevolg. Vandaar dat via spirituele weg genezing/heling kan plaatsvinden.

Pas als je zelf in balans bent en jezelf goed in je vel voelt kan je iemand anders helpen op zijn weg naar heelheid. Dit wil niet zeggen dat iemand die Reiki heeft moet wachten tot hij/zij verlicht is vooraleer Reiki te mogen geven aan anderen. Er kunnen echt wel prachtige dingen gebeuren. Doch als men beroepshalve Reiki wil geven moet er toch wel een stevige basis zijn.

Reiki of een ander systeem kan hierbij helpen, maar de ontvanger zelf dient er echt wel aan mee te werken. Het is zijn/haar oorzaak en gevolg. Heling geven of Reiki geven is hierbij ondersteuning geven, waardoor de ontvanger ruimte krijgt om zaken anders te gaan doen/bekijken en er nieuwe invulling aan te geven. Verloopt dit positief dan zal hij/zij genezen en zich goed in zijn vel voelen.

Het is net de tijd en andere benaderingswijze welke helers aanbieden dan dokters dat er voor kan zorgen dat iemand die ziek is echt wel optimaal kan genezen, wat het leven aangenamer en waardevoller kan maken, met minder kans op 'hervallen'. En hierbij mogen we niet vergeten dat dokters hierbij ook belangrijk zijn... stel je maar eens voor dat er geen dokters of ziekenhuizen meer zouden zijn.
Samenwerking blijft een sleutelwoord.
Spiritualiteit is er om het leven meer kwaliteit te geven.

Zo, weer eventjes neergepend wat bij me opkwam.

Maak er een fijne dag van!
Liefs,
Ingrid.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2008, 12:15:30 door Ingrid C »
Om Swastiastu

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2009, 10:26:43 »

Kenny:
Citaat
Ik lees vaak dat wanneer je Reiki geeft, je als gever zelf ook aftapt van die energie in de mate dat je die nodig hebt.

Dat doet vermoeden dat de ontvanger altijd zal krijgen wat ie nodig heeft, en dat jij als gever daar bovenop nog eens extra energie binnenkrijgt voor jezelf.

Is dat wel zo? Een kanaal kan toch maar een bepaald debiet aan? Stel dat je eerst Reiki aftapt voor jezelf, en dan pas de 'overschot' kan laten doorstromen? Dan is het ontzettend belangrijk om eerst al je eigen blokkades actief aan te pakken, zo lang als dat ook maar mag nodig zijn, vooraleer je idd op een goede manier Reiki kan doorgeven.

Er zal altijd wel enige doorstroming zijn. Maar ik merk toch een heel verschil tussen mensen. Als ik van de ene Reiki krijg, voelt dat veel 'sterker' aan dan van een ander persoon. De constante op dat moment ben ik, de ontvanger, en de variabele is de gever.

Ik vraag me wel eens af of dat nu werkelijk zo is, dat je 'zelf eerst aftapt' van de energie. Regelmatig geef ik energie door aan anderen maar ik heb niet het gevoel dat ik daar nu zelf ook van ontvang, zoals wanneer ikzelf of een ander mij behandel. Ik ervaar het een ander behandelen heel anders, het voelt anders, eerder als een fijne heel lange meditatie.

Mja het zou ook zo kunnen zijn dat minder ervaren gevers eerst zelf aftappen en ik dat niet meer doe? Geen idee.....waar ligt dat onderscheid. Ook als je net met reiki bent begonnen maar sowieso al een heel spiritueel ontwikkeld mens bent en/of van nature al zo bent kan er al een optimale doorgave zijn.

Als ik reiki ontvang van een cursist tijdens de 1e graad cursus dan voel ik de energie al stromen bij ze. Komt die persoon een paar weken later op de reiki-avond, (meerdere mensen, geweldige energie-beleving, Reiju, dit alles bij elkaar) en dezelfde persoon legt bij mij ergens de handen neer, stroomt de energie enorm sterk. Het is dus ook wisselend. Ook de entourage en sfeer er omheen? Men vertelt dan dat er tijdens een reiki-avond een geweldige energie-uitwisseling wordt ervaren, meer dan wanneer men weer alleen is en reiki gaat geven/ontvangen.
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.073 seconden met 25 queries.