Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Zoek de verschillen  (gelezen 1538 keer)

Kenny

• Gast
Zoek de verschillen
« Gepost op: 25 maart 2009, 12:44:24 »

Hoi,

Deze versie las ik op een nederlandse website:

Citaat
Dr. Mikao Usui, de grondlegger van Reiki, was een priester die leefde en werkte als hoofd van een kleine universiteit net buiten Kyoto aan het eind van de negentiende eeuw. Naar aanleiding van een zondagse mis vroeg een van zijn studenten hem of hij alles wat in de bijbel staat letterlijk geloofde, wat Usui bevestigde. Waarop de student vroeg: ‘in de bijbel staat dat Jezus de zieken genas. Gelooft u dat omdat het zo geschreven staat of heeft uzelf ooit zoiets meegemaakt?’ Waarop Usui wel moest zeggen “nee”. Hiermee begon Usui zijn zoektocht naar het genezen door middel van handoplegging.

:huh:
Kenny

UngweCoi

• Lid
  • Geslacht: Man
    • Isqun, energiewerk
Re: Zoek de verschillen
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2009, 17:01:02 »

hoi,

:rolleyes: eerst is het nodig dat de historische juiste versie doorsijpelt naar de mainstream van de beoefenaars.
En dan is het nodig dat alle weergaven worden aangepast aan de nieuwe inzichten.
Zij die willen kunnen zich dus nog wel ff bezig houden met het zoek de verschillen ;)

liefs,
Henk,
:zwaai:
The mountain doesn't mind which way you climb it
exspecta haudquaquam exspectabilis

Ingrid C

• Actief Master
  • Geslacht: Vrouw
    • Reiki en andere alternatieve methoden
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2009, 20:03:05 »

Ik denk dat bovenstaande al een hééééél oude versie is... en al lang passé  :yes:
Niet?

Liefs,
Ingrid.
Om Swastiastu

Kenny

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2009, 20:24:45 »

:p
Ik vond het nogal vreemd dit nog tegen te komen eigenlijk.

Warme groeten
Kenny

stefanbonnarens

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2009, 22:13:25 »

Inderdaad beetje intriest dat we dit nog tegenkomen. Het lijkt of Reiki wordt afgeschilderd als een fait divers uitgevonde door "pater Mikao".
Maar de gebruiker zal vroeg of laat de ware toedracht wel tegenkomen

Namaste

Stefan

Titia

• Algemene moderator
  • Geslacht: Vrouw
  • Actief Master
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2009, 11:03:16 »

Ach ja...en dit vond ik in een andere NL website:

Citaat
In de loop der jaren is er steeds een stuk geschiedenis doorgegeven van master op master, van master naar student. Zoals vele mondeling doorgegeven verhalen en legendes bevat ook dit stuk grote delen die correct weergeven wat er daadwerkelijk is gebeurd. Net als bij vele andere legendes over mensen die veel voor de mensheid betekend hebben, is ook hier een stuk romantisering en kleuring ontstaan. Iets wat op zich geen rampzalige gevolgen heeft. Soms vraagt het meer duidelijkheid en helderheid om te voorkomen dat nieuwe beslissingen genomen worden op gronden die er nooit geweest zijn, of willekeurig geïnterpreteerd zijn.

Een voorbeeld van een stukje historie die waarschijnlijk niet correct is bijvoorbeeld het feit dat velen denken dat Usui een katholiek priester is geweest die les gaf aan een universiteit, tijdens welke hij kritische vragen over Christus en Buddha voorgeschoteld kreeg. Dit zou hem tot verder onderzoek hebben aangezet en uiteindelijk Reiki als heelmethode hebben ontwikkeld. Dit stukje is verteld aan bijna alle Reiki-studenten die een Reiki klas hebben bijgewoond in de jaren tachtig. Op zich is dit niet belangrijk, zeker daar het woord priester en wijs man in verschillende talen en culturen door hetzelfde woord wordt aangeduid, maar het wordt wél een belangrijk item als dit gegeven wordt geaccepteerd als waar en absoluut.

Wat een oorzaak voor het ontstaan voor dit stukje historie zou kunnen zijn, is dat Hawayo Takata het verhaal van Usui aangepast heeft om het voor puriteinse en conservatieve Amerikanen in de 50er jaren toegankelijker te maken.

heb ik niets meer aan toe te voegen  :D
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2009, 22:33:54 »

Het verbaasd mij ook wel eens als ik deze versie van de Reiki geschiedenis tegen kom. Al een redelijk aantal jaren verschijnen er boeken en staan er mensen op met andere, correctere, informatie. Er zijn echter nog steeds mensen die er niet van gehoord hebben.

Ikzelf vind dat erg jammer. Er zijn ook weinig kwalitatief bevredigende Nederlandstalige websites te vinden die spreken over de versie van de Reiki geschiedenis die we de laatste jaren leren kennen.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.064 seconden met 24 queries.