Goh, ja, het klinkt zo mooi. Maar ik denk en voel er heel anders over.
En ik vind het moeilijk om in woorden uit te drukken. Ik heb net al verschillende keren iets geprobeerd te typen en het vervolgens weer weggehaald en ben weer opnieuw begonnen.
Het ligt volgens mij complexer.
Het gaat bij 'Reiki' volgens mij niet om het zijn van een kanaal, bijvoorbeeld. Althans, niet in Usui-sensei's lessen. Kanaal suggereert afgescheidenheid; iets externs. Terwijl het in Usui-sensei's spirituele leer juist gaat om eenheid, om Reiki -zijn-
Het zijn van Reiki is iets heel anders dan fungeren als een kanaal.
En of energie niet aankomt als iemand het niet wil ontvangen? Volgens mij ligt het complexer en kan je niet zomaar in alle gevallen simpel stellen dat het niet aankomt als iemand het niet hebben wil.
Ik heb door de jaren heen best wat verschillende mensen gesproken die energie voelden aankomen van iemand zonder dat ze er om gevraagd hadden. Óók terwijl dat in de vorm van een afstandsbehandeling werd gedaan.
Het wel of niet manipuleren en of dat wel of niet 'Reiki' zou zijn ligt volgens mij ook veel genuanceerder. Energie volgt de aandacht. Bewustzijn geeft vorm aan energie. In normale, dagelijkse dingen, maar ook in behandeling/healing.
Wanneer je Reiki stuurt ben je een kanaal, wanneer je intentie is dat de Reiki energie enkel bereikt wat bereikt wil worden, kan het toch nooit ongevraagd iemand bereiken?
Met die redenatie zou je net zo goed geen energie/Reiki hoeven sturen, misschien.
Misschien is die redenatie juist wel meer reden om de keuze van degene te respecteren die geen energie wil ontvangen.
Het is voor mij heel simpel: als iemand niet wil dat ik een afstandsbehandeling voor hem of haar uitvoer, dan doe ik dat niet. Punt.
Respect voor iemands vrije wil. Los van mijn goede intenties en los van het feit dat als iemand het echt niet wil het niet aankomt.
Als iemand niet wil dat je voor hem/haar bidt, dan doe je dat niet. Als iemand niet wil dat je een kaarsje voor diegene brandt, dan doe je dat niet. Hoe goed je intenties ook zijn. Toch?
Reiki is zoveel groter dan ons egootje.
Absoluut ^.^
Voor mij is Reiki "de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn." Het Licht, de energie die degene die de verlichting heeft bereikt 24 uur per dag uitstraalt. Dat gaat ver voorbij persoon of ego. Dat het groter is dan ons ego daar ben ik het helemaal met je eens.
Maar met die definitie zou ik nooit durven beweren dat ik Reiki doorgeef. Ik geef hoogstens energie door. Welke? Dat is afhankelijk van mijn staat van bewustzijn. Hoe 'hoger' of vrijer/onbegrensder mijn bewustzijn, hoe dichter ik bij Reiki zou kunnen komen.
Maar zeggen dat ik Reiki doorgeef, zou teveel impliceren.
Maar goed, dat is het verschil in definitie van "Reiki." Niet iedereen houdt dezelfde definitie aan. Dat kan het lastig maken om er over te praten.