Hallo
Wat ik ook ondervonden heb, is dat ik moeilijk voor een grote groep kan spreken. Ik voelde altijd ANGST.
Dit heeft ook met mijn hooggevoeligheid te maken : te veel prikkels, waardoor ik me overweldigd voel en mijn gedacht moeilijk kan bijhouden,
waardoor ik vergeet wat ik moest zeggen. Ook heb ik ondervonden dat ik altijd een knoop had bij mijn 3de chakra, mijn zonnevlechtchakra.
Ik heb hiervoor enkele tips gekregen:
1) Door op voorhand mijn heilige ruimte te maken + wirracocha blijf ik beter in mijn kracht (is van munay ki).
2) Door me te focussen op mijn ademhaling : (bekkenademhaling = buikademhaling (adem in=buik bol, adem uit=buik hol), maar je gaat ook
met je AANDACHT naar je bekken en naar je voeten toe).
3) Door te gronden : Een goede zithouding : mijn benen meer naar voren (niet onder de stoel), voeten stevig op de grond, mijn rug goed recht,
en je hoofd wat naar voren, ogen naar de grond gericht (zodat je een beetje een dubbele kin krijgt).
Ik heb geleerd dat je kan gronden op een mannelijke én een vrouwelijke manier:
- de mannelijke manier = je visualiseert dat er een witte draad vanuit je wortelchakra naar beneden daalt, naar Moeder Aarde toe.
door alle lagen heen, door rotsen, gesteenten, heel diep naar de kern van Moeder Aarde (die je als een zon voorstelt) en daar sla je
je anker uit en die verankerd zich stevig in die kern. Dan beweeg je even met je bovenlichaam naar voren, naar achteren, naar links en rechts
om te zien of je wel goed vastzit (goed verankerd bent).
- de vrouwelijke manier = je visualiseert dat Moeder Aarde een hand toereikt (dit vormt je stoel) en je comfortabel in haar hand ligt.
Ook komen er van die stevige wortels uit je voeten en wortelchakra, die zich wortelen in de grond, in de breedte, maar ook in de diepte.
- Je voelt de energie van Moeder Aarde naar boven stromen en die energie verzamelt zich in je bekken.
- Ook visualiseer je een bloem op je kruinchakra die opengaat en je voelt de energie van Vader Hemel naar beneden dalen, naar je derde oog,
je keelchakra, je hartchakra, je zonnevlechtchakra, je heiligbeenchakra, waar de energie zich verzamelt met de aarde-energie in je bekken-
schaal.
Na deze laatste oefening, is mijn gevoel van angst en de knoop in mijn zonnevlechtchakra weg.
Nadeel is dat je niet altijd zoveel aandacht aan jezelf kan besteden, omdat je dan niet kan volgen wat de anderen zeggen,
omdat je teveel bezig bent om in je kracht te blijven.
Met die afa-algen, die ik neem, ondervind ik in groep geen angst meer. Ik ben precies minder moe en kan mij beter concentreren.
Ik vond dat raar dat die angstgevoel weg was, omdat ik toch al langer een oplossing aan het zoeken was voor mijn probleem, dus dit vind ik toch
positief.
Liefs,
Ske