Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Auteur Topic: Hobby  (gelezen 8475 keer)

Sabine

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hobby
« Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2010, 19:25:42 »

hoi,

Ik sluit me ook aan, reiki vult de leegte niet, de leegte is dat wanneer je niet meer verbonden bent met je ware zelf, volgens mij althans ... meditatie brengt je naar binnen en daar vind je de bron... en dat gaat met vallen en opstaan...met vluchten en terugkeren.. en doorzetten :hart:

Warme groeten,
Sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Polleken

• Actief Master
  • Geslacht: Man
  • FREE TIBET Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum
« Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2010, 19:52:19 »

Hoi,

Moeilijk soms, houd de energie " Reiki " en een systeem " Reiki-ho " uit elkaar hé.

Wat bedoel Je dan Sabine met : Reiki vult de Leegte niet.

De Leegte is precies dat wanneer Je écht verbonden bent met Je ware aard.
Er is geen " zelf "

De Leegte is de bron.

Gassho,

pol.
De pessimisten zoeken achter iedere mogelijkheid een moeilijkheid
De optimisten achter iedere moeilijkheid een mogelijkheid.

Mens

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2010, 20:43:59 »

Hallo allen,

bedankt voor de vele reactie's.

Pol, je tweede reactie begrijp ik best. Ik versta eruit dat we met onszelf aan de slag moeten en dat we op die manier de wereld kunnen verbeteren. Ook dat er heel wat mensen zijn die zo maar wat aanmodderen. Je hebt gelijk.

Hoe kan je "zeker weten" dat je vele levens bezig bent met reiki?
En wat is persoonlijke perfectie?
Hoe komt het dat reiki-mensen elkaar zo tegenspreken? Ligt dat misschien aan de verschillende systemen? Of is het zoals bij religie, waar ieder probeert zijn gelijk te claimen om zo de grootste groep mensen naar zich toe te trekken? (Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat reiki een religie is!!!)
Zelf zeg je dat alles wat we nodig hebben binnen onszelf te vinden is. Waarom ben je dan nog bezig met deze richting? In welke zin kan reiki jou dan nog ondersteuning bieden?

Kenny

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2010, 21:15:52 »

Hoi

Je kan Reiki gebruiken om je innerlijke mogelijkheden te leren kennen.
Dat is een hele ondersteuning.

De vele tegenspraak onder Reiki-beoefenaars komt mijns inziens ondermeer doordat het allemaal mensen zijn. Mensen die onderweg zijn, met behulp van Reiki. En al naargelang iemand een ervaring heeft opgedaan, wordt er van daar uit verteld. Terwijl men onderweg is.

Warme groeten
Kenny

Pascale

• Actief Master
  • In Munay
    • reiki-shamanic-pascale.be
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2010, 21:27:13 »

De vele tegenspraak onder Reiki-beoefenaars komt mijns inziens ondermeer doordat het allemaal mensen zijn. Mensen die onderweg zijn, met behulp van Reiki. En al naargelang iemand een ervaring heeft opgedaan, wordt er van daar uit verteld. Terwijl men onderweg is.

Zo zie ik het ook. 

:applaus:
In Munay

Polleken

• Actief Master
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2010, 23:22:11 »

Hoi,

Moeilijk uit te leggen in een paar regels.

Het is bijzonder moeilijk, indien we " Reiki " en " Reiki-ho" niet uit elkaar houden in dergelijke gesprekken.
Want soms klopt het wanneer we " Reiki " zeggen in een uitleg, en dan weer niet.
" Reiki " is benaming voor de energie van de allerhoogste orde, en dit is GEEN systeem.
" Reiki-ho " is benaming voor een systeem dat " De Energie " gebruikt, of tenminste dat zou de bedoeling zijn.

Laar ons uitgaan van de grondlegger van Reiki-ho, nl Mikao Usui Sensei.
Usui Sensei was een Boeddhist, zelfs een monnik.
Voor ieder Boeddhist is het de bedoeling om Verlichting te bereiken, binnen dit huidige leven, in sommige stromingen geldt dit enkel voor de persoon zelf, in andere stromingen probeert men Verlichting te bereiken, om dat dat de beste manier is om de anderen te kunnen helpen, deze stroming is de basis van Boeddhisme in Japan.

Persoonlijke Perfectie is het bereiken van Verlichting, deze spirituele staat is de meest zuivere staat die we als levend wezen kunnen bereiken, ook De Boeddha heeft er veelvuldig op aangedrongen dat dit weggelegd is voor ieder mens, binnen dit leven, het is niet eigen aan Boeddhisten of Kristenen of Moslims of Sjamanen of .....

Persoonlijke perfectie is het bereiken van Verlichting, deze spirituele staat is de meest zuivere staat die we als mens kunnen bereiken, deze staat wil zeggen dat we compleet zuiver zijn, weg van ieder obstakel, weg van eender welke vorm van " lijden ", met " Lijden " word bedoeld emotioneel/mentaal, en is dan het bereiken van absoluut geluk.
De onzuiverheid die we moeten overwinnen is het " ego ", dit ego is de grootste struikelblok voor Verlichting te bereiken, mede is dit ego de grootste hinderpaal ( lees: filter ).
Precies deze filter zal ons weerhouden van " Reiki " te kunnen doorgeven, maar wel een lagere energie, hoe zuiverder ( minder ) de filter, des te zuiver zal de energie kunnen doorgaan, ook voor wat ons eigen systeem betreft, niet enkel om door te geven aan anderen.

Usui Sensei zei : " dat het doorgeven van energie, afhankelijk is van de spirituele staat van de doorgever "  ......... Hij kon het weten.

Enkel zij die dit spirituele niveau bereikt hebben kunnen " Reiki " doorgeven, alle anderen geven iets " minder " door ........... ik dus zéér zeker.
En " Reiki " heeft de eigenschap van te genezen, om Harmonie en van Absloute onvoorwaardelijke Liefde = mededogen, te bereiken.
Denk aan Usui Sensei en aan Kristus, en aan De Boeddha, en aan zeker nog velen ......

Reiki-ho neergezet door Usui Sensei = Usui Reiki Ryoho, is een systeem dat berust op het zuiveren van ons " systeem ", waarin de geest als eerste komt ( zo is het binnen Boeddhisme welke gebasseerd is op Dharma van Gautama de Boeddha ), en dan het fysieke lichaam, welke minder belangrijk is. ( ik heb niet geschreven : NIET belangrijk is ).
Hij wist als geen ander dat via Zijn systeem iedereen de Verlichting kon bereiken, want Hij had zelf dit pad gelopen.

Via " Reiki-ho " kunnen we " Reiki " bereiken.

We kunnen ons afvragen wat er overblijft van " Zijn systeem ", en wat we kennen in de " reiki-systemen " algemeen.

Meerdere levens is een hoofdstuk appart, en deze stelling hoeft niet écht, we kunnen ook Reiki-ho beoefenen om het enkel binnen dit leven goed te hebben.
Ook iemand die niet in incarnatie geloofd, kan Verlichting bereiken.

Meer is het niet.

Gassho,

pol.

Polleken

• Actief Master
« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2010, 00:40:33 »

Hoi,

Dat velen elkaar zo tegenspreken, is naar mijn gevoel inderdaad door de grote verscheidenheid aan systemen, en grote verscheidenheid aan mensen op zich, Hun opvoeding, cultuur, opvattingen, maatschappelijk, religie, enz enz enz.

Ook de verkeerde opvatting van "Reiki-ho" en " Reiki ", het verkeerd leren en verkeerd doorgeven, met aanvulling van persoonlijke dingen die niets met het systeem te maken hebben.
Dingen die vooral te maken hebben met het " ego ".
En dan vooral velen die blijven vasthouden aan onwaarheden en misvattingen, wat wij ook doen om deze mensen " wakker te schudden ", Zij kunnen/zullen niet toegeven dat ze verkeerd zijn, ook al moet dat niet, en is de bedoeling Hun te laten nadenken en misschien op een juister pad te helpen.
Zoals bv. de dingen te zien zoals ze zijn, en niet zoals we denken dat ze zijn, of zouden willen dat ze zijn.

Hoi

Je kan Reiki gebruiken om je innerlijke mogelijkheden te leren kennen.
Dat is een hele ondersteuning.

Warme groeten
Kenny

Je moet eerst een hele weg afleggen, vooraleer Je " Reiki " kan gebruiken, en eigenlijk is " Reiki " het eindpunt.
Maar ik vermoed dat Je het over " Reiki-ho " hebt.
Vele van die " ervaringen " zijn geen échte ervaringen, maar creaties van de geest, vanwege het verkeerd aanleren van Reiki-ho of andere Oosterse systemen.

Gassho,

pol.

Sabine

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2010, 08:31:12 »

Wat bedoel Je dan Sabine met : Reiki vult de Leegte niet.

Ik bedoel wat je eigenlijk hier zelf schrijft; dat je verbonden wordt met je ware aard.
We zijn geen 'leeg vat' dat je gewoon eens opvult met reiki-energie en klaar.. dat bedoel ik zo ongeveer. Ook al is onze ware aard leegte; het is niet de bedoeling van die te vullen, maar ons ermee te verbinden, waardoor het (vermoedelijk) niet meer leeg aan voelt, of niet meer van tel is door je staat van zijn

De Leegte is de bron.

Gassho,

pol.
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Pascale

• Actief Master
  • In Munay
« Reactie #23 Gepost op: 12 juli 2010, 10:32:37 »

@ Polleken,

vanuit jouw oogpunt als Boeddhist : is er iemand op deze planeet volgens jou die
compleet vrij is van Lijden ?

Ik stel me deze vraag al jaren omdat ik jaren geleden op zoek ben gegaan in het Boeddhisme en heb
verschillende boeken gelezen van de Dalai Lama.
Mijns inziens is de Dalai Lama een verlicht persoon.
In één van zijn boeken vertelt hij dat hij droevig was na het overlijden van zijn broer.
Toen ik dit las had ik zoiets van : ook Verlichte mensen kunnen droevig zijn,...
en dit vond ik nou net zo mooi. 
Dit gaf mij het gevoel : uiteraard was hij droevig, we zijn allemaal wezentjes met gevoelens die op
een planeet van dualiteit leven. 

:bloemetje:
In Munay

Kenny

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 12 juli 2010, 10:59:24 »

Hoi Pol,

Idd, ik bedoelde Reiki-Ho als ondersteunend middel.

Ieder heeft zijn eigen pad, en zijn ritme op dat pad. En dat is prima.
Het is onhandig al die schijnbare tegenstellingen, maar ik heb er geen oordeel over (bedoel ik algemeen, is geen vingerwijzing naar iemand hier); 'k vind het net goed dat mensen de moed vinden om voor de spiegel te staan en op zoek te gaan naar zichzelf. Ik voel daar bewondering voor.  :hart:

En als er een Reiki-Ho is die hen daar dan kan bij helpen: mooi.

Leidt die zoektocht naar een Reiki-Ho die zo dicht mogelijk bij de Reiki-Ho staat zoals die destijds in Japan bestond, dan is dat bv evenzeer prima en bewonderenswaardig voor mij.
Door al de inspanningen die Pol bv met zichzelf heeft geleverd, genieten wij nu zo vaak mee van zoveel mooie inzichten en exacte kennis.

Diezelfde bewondering voel ik voor ieders weg, langs welke Reiki-Ho die dan ook mag verlopen.
En ik ... ik volg mijn weg.  :p

Warme groeten
Kenny

Mens

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 12 juli 2010, 17:17:32 »

Hallo Pol,

bedankt voor de duidelijke uiteenzetting.

Als ik het goed begrijp is reiki dé energie die alles ondersteunt. Stel, ik ben op zoek naar een goed reikisysteem dat er voor kan zorgen dat ik me bewuster kan worden van deze energie en ik ben het beu om nog langer kostbare tijd te verspillen aan dingen die me toch niets brengen. Hoe kan ik weten welk systeem het best bij me past? Ik weet wel dat men moet luisteren naar het innerlijke zelf. Maar men laat zich nogal eens leiden door uiterlijke omstandigheden (afstand, geld, persoonlijke voorkeuren. enz...)

Kan men verlicht zijn zonder het zelf te weten?

Ik heb ook een hekel aan hard werken, wat bedoelen jullie met hard werken? Het lijkt wel iets om trots op te zijn?

Pascale

• Actief Master
  • In Munay
« Reactie #26 Gepost op: 12 juli 2010, 19:05:58 »

@ Mens,

denk niet dat er iemand tegen jou kan zeggen welk systeem je dient te volgen en/ofdat Reiki wel
jouw weg is.  Maar het is wel een begin. 

Als je kijkt naar het aanbod dat er tegenwoordig is van verschillende stromingen en energieën,....
je kunt alleen maar ergens beginnen en het bekijken van daaruit ofdat jij er goed bijvoelt.

Ik heb verschillende stijlen van krijgskunst gedaan voordat ik uitkwam bij de stijl waar ik me het beste in voel. Het aanbod is zo groot.  Ook in de wereld van energie heb ik toch wel enkele jaren gezocht hoor. 

Hard werken voor mij betekent, steeds aan jezelf blijven werken. Dit vraagt toch wel doorzetting, discipline, respect,... maar dit geldt voor iedereen hoor mijns inziens.  Als je aan de top van een bedrijf staat moet je ook hard werken om daar te staan en te blijven.

Veel succes met je zoektocht !
Warme groetjes,
Pascale

In Munay

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2011, 21:13:11 »

Intressante discussie, hoewel ie alweer van even terug is.

Ik ben vrij constant, ik beoefen Reiki en heb totaal geen behoefte aan iets erbij.
Heb het gevoel dat dit mij alles geeft, precies op tijd en precies dat wat ik nodig heb.

Wel kan ik vertellen wat mijn ervaring is:
In mei 2000 heb ik Reiki 1 gedaan, ik werkte plm 60 uur in de week, in de nachtdienst en als invaller op allerlei gezinsvervangende tehuizen voor verstandelijk gehandicapten.
In de zomer ging ik door mijn rug heen en werkte daarna weer even hard door.
Ik schat in november was er een inzicht dat ik minder moest gaan werken maar mijn mentaal was nog niet ver, ik werkte graag en ik werkte hard en wist niet dat het anders kon.
In december 2000 werd ik burnout, ben 3 jaar ziek geweest.
Heb 6 jaar maar partime kunnen werken.
Ik heb in 2007 een herkansing gekregen door op mijn werk de rem erop te zetten ( en alle bazen tegen me in het hrnas te jagen )

Les: luister naar je lichaam, geef je grenzen aan, leer wat je nog niet kunt.

Ik had het in 2000 kunnen leren met hulp van Reiki, pas 7 jaar later was ik zover dat ik de les snapte en kon toepassen.
Ik geloof in leven voor de dood

Kaigan

• Actief Master
  • Ingewijd volgens Diane Stein
    • Kruidenwerkplaats P'tit Forestier
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2011, 12:35:08 »

@ Mens,

Vanuit welke achtergrond reageer je?

Patrick
Cruyden, kruijden en kruiden!

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2011, 18:09:59 »

Dit topic is in juli 2010 gestart. Daarna is "Mens" niet weer langs geweest (ook niet geregistreerd).
Daarmee wil ik niet zeggen dat iemand "Mens" geen vragen mag stellen of dat je mag reageren. Het is alleen misschien wel iets om in het achterhoofd te houden bij het al dan niet plaatsen van een reactie ^.^

*Gasshō*

Pagina opgebouwd in 0.081 seconden met 23 queries.