Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: De Celestijnse Visie  (gelezen 5673 keer)

Kenny

• Gast
De Celestijnse Visie
« Gepost op: 16 november 2010, 13:49:53 »

Hoi,

Hierbij een kleine samenvatting van de beheersingsdrama zoals ze beschreven worden in het zesde inzicht.

In het vierde inzicht staat al vermeld dat mensen snel geneigd zijn energie van elkaar te ontrekken.
In het zesde inzicht worden deze energiemanipulaties uitgewerkt tot vier hoofdstromen.

Iedereen valt binnen één hoofdstroom, maar een combinatie is ook mogelijk. Elke hoofdstroom creëert een andere hoofdstroom (bijbehorend drama). Vooral bij vader/kind of moeder/kind relaties is dit goed zichtbaar. Door naar je eigen beheersingsdrama te kijken, zie je die van je ouders. De Celestijnse Belofte gaat er van uit dat elke ongeboren geest (toekomstig kind) zijn ouders bewust kiest, mede op basis van deze beheersingsdrama's. Dit doet zij om zo de voorwaarden te creëren om haar eigen levensvisie te kunnen voldoen.

Bullebak:

De Bullebak is het meest afgesneden van de Universele energie. Via intimidatie, luidruchtigheid, haantjesgedrag, egocentrisme en fysiek en/of communicatief agressief gedrag probeert hij de ander energie te ontnemen. De Bullebak kent geen communicatie op basis van gelijkwaardigheid. Hij probeert altijd de belangrijkste te zijn en heeft geen interesse voor de ander. Een Bullebak 'zuigt' werkelijk de energie uit een ander.
Bijbehorend drama van de Bullebak: Meestal een 'Arme ik', in sommige gevallen een 'Afstandelijk' figuur. In extreme gevallen kunnen een Bullebak een nieuwe Bullebak creëren.

De Ondervrager:

Zijn communicatief zeer sterk en proberen via de discussie een ander klein te krijgen, en zo energie te ontnemen. Zijn vaak negatief ingesteld, wijzen steeds op iemands zwakke plekken, bekritiseren de fouten of vergissingen van anderen. Een Ondervrager kan dit ook uiten door overbezorgd, jaloers of perfectionistisch te zijn. Een ondervrager kan moeilijk iets aardigs of liefs zeggen, zonder er direct een negatieve draai aan te geven. Een ondervrager kan ook positiever ingesteld zijn, maar richt zich dan steeds op de buitenwereld, om zo zijn eigen problemen op het tweede plan te krijgen.
Bijbehorend drama van De Ondervrager: Kan zowel een 'Arme ik' zijn als een 'Afstandelijk' figuur.

De Afstandelijke:

Denken dat ze anders zijn en dat niemand hun begrijpt. Zodoende sluiten ze zich geheel of gedeeltelijk af van de wereld om hun heen. In extreme gevallen creëren ze een eigen wereld waarin ze zich thuis voelen. Kinderen worden vaak Afstandelijk door hun dominante gedrag van hun ouders (Bullebak of Ondervrager). Door zich af te sluiten wapenen zij zich tegen dit gedrag, Ze sluiten zich echter ook af voor datgene waar ze juist zoveel behoefte aan hebben (aandacht, liefde, respect, sociale contacten). Wil een Afstandelijke aandacht krijgen, dan verwordt hij een 'Arme ik'.
Bijbehorende drama van De Afstandelijke: Kunnen in principe alle overige drama's creëren.

Arme ik:

Een pessimistisch ingesteld figuur die altijd de slachtoffer rol opzoekt. Heeft een groot zelfmedelijden. Door de aandacht die ze van andere vragen krijgen/eisen ontnemen ze energie van die anderen. Maar ze willen geen oplossing voor hun problemen, omdat dan hun energiebron opdroogt.

Arme ik figuren blijven dus altijd klagen. Vaak zijn deze mensen labiel, en zoeken steun bij dominante figuren (Bullebak en ondervrager).
Bijbehorende drama van de Arme ik: Bullebak en ondervrager.

Wil je je Boeddha-natuur structureel gaan verbinden met de Universele energie (vijfde inzicht), dan moet je allereerst de energiemanipulaties onder ogen zien.

Mensen die sterk handelen vanuit hun beheersingsdrama verwachten een bepaalde rol van een ander (bijbehorende drama). Het gesprek of de interactie gaat eigenlijk niet over het thema van dat moment. Dat thema dient louter als kader waarin de een zal proberen om energie te onttrekken aan de ander.

Warme groeten
Kenny

Nyncke

• Actief Master
  • Geslacht: Vrouw
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
Re: De Celestijnse Visie
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2010, 10:14:01 »

Dank je, erg herkenbaar wat er staat geschreven.

Ik kende iets vergelijkbaars uit de gezondheidszorg daar noemen we het de reddersdriehoek. Op school werden we er erg voor gewaarschuwd om er niet in te belanden.
Maar de energie aanvulling die hierbij staat is erg herkenbaar, het leeggezogen worden.

Waar ik benieuwd naar ben is of er ook bij staat hoe je je uit die situatie kunt halen, want een familie situatie is natuurlijk lastiger dan een werksituatie, waaruit ik het ken.
Ik zou het dan nl eens tegen mijn nichtje kunnen vertellen en kijken hoe ik haar kan ondersteunen om eruit te komen. ( die vind Reiki nl 3x niks  ;) )
Ik geloof in leven voor de dood

morgendster

• Lid
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2010, 10:41:59 »

beetje meer achtergrond met betrekking tot de 11 inzichten door onze vriend Ivar.

http://www.reiki-lotus.com/celestijnse-belofte.asp
http://www.reiki-lotus.com/celestijnse-belofte-2.asp
http://www.reiki-lotus.com/celestijnse-belofte-3.asp

veel leesgenot
koen

ps: Ivar , je hebt een mooie website
Het spijt me....Kan je me vergeven?....Dankje!....Ik hou van je!
( Ho’Oponopono )

Kenny

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2010, 12:16:14 »

Hoi Nyncke,

Daar gaan die boeken over: hoe ermee om te gaan.
In essentie komt het erop neer je eigen drama te kennen, te weten hoe het is ontstaan en dat te willen overstijgen. Vervolgens je ouders en hun drama met Liefde kunnen bekijken, en pas daarna lukt het om ook de drama's van anderen met Liefde te kunnen benaderen, ipv met een vorm van strijd.

Maarre .. als je je nichtje gaat ondersteunen, ben je al gauw aan het 'redden', niet?
Eigenlijk is het haar proces waar ze inzit.
Als ze het echt anders wil, zou ze dan zelf niet op zoek gaan naar iets wat haar kan helpen?
Een redder is geneigd om een slachtoffer te zoeken dat kan dienen om gered te worden, van de daders. Maar eigenlijk hou je dan die driehoek zelf mee in stand. Je hebt zelfs de daders nodig om je tegen te kunnen verzetten. Het is een dunne grens: redden vs de ander stimuleren om de eigen kracht te ontdekken.

Warme groeten
Kenny

Nyncke

• Actief Master
  • Geslacht: Vrouw
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2010, 12:23:48 »

Nou, mijn nichtje kennende kan ik het haar alleen aandragen, haar redden hoort er niet bij, ze lijkt in dat opzicht op mij  :inlove:

Maar het reddertje uit willen hangen is wel een van mijn valkuilen :yes:
Ik geloof in leven voor de dood

asilnevs

• Lid
  • Geslacht: Man
    • Ubuntu-2012
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2011, 21:39:48 »

Sinds kort is ook het Twaalfde Inzicht verschenen: http://www.cosmox.be/boeken/het-twaalfde-inzicht-james-redfield-9789022558676
Hier de website: http://www.thetwelfthinsight.com/
en nog een interview van Lilou met de schrijver James Redfield over het 12de inzicht: http://www.youtube.com/watch?v=F4WTyVdN6Ko&feature=player_embedded
Er zijn 2 manieren om met moeilijke situaties om te gaan; je verandert ze of je verandert de manier waarop je er mee omgaat.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.073 seconden met 25 queries.