Hai,
Een discussie voeren op een forum over zuiverheid is een moeilijke.
Ik schrijf 'zuiver' ook bijna altijd tussen aanhalingstekens, want wat is zuiver
De energie die iemand uitstraalt en daarmee ook de energie die iemand kan doorgeven in een behandeling is iets dat afhankelijk is van diens spirituele staat. Die spirituele staat zou je een opsomming kunnen noemen van iemands gedachten, handelingen, emoties, levenshouding, inzicht en bewustzijn van een moment.
Dat energie afhankelijk is van je spirituele staat is iets dat Usui-sensei mensen ook al leerde.
En zoals met alle leerstellingen, is het handig om dat te toetsen aan de werkelijkheid.
Nog mooier is als je tot die leerstellingen komt zonder dat je er gericht naar opzoek bent (Usui-sensei's onderwijs: je kreeg wel een oefening, maar er werd niet verteld waar het naartoe leidde; daar kwam je immers vanzelf wel achter als je de oefening onder de knie had).
Energie is altijd in beweging. Dat staat voor mij inmiddels op hetzelfde niveau als een natuurwet zoals de zwaartekracht.
Mensen, dieren, planten, dingen (kortom: zelfstandige naamwoorden
) stralen energie uit en net als water streeft het altijd naar balans; bij een overstroming blijft het water net zolang stromen tot het waterniveau gelijk is.
Als ik in een ruimte ben, dan stroomt er energie van de ruimte naar mij en mijn energie heeft op zijn beurt weer invloed op de energie in de ruimte. Zo is dat met mensen ook. Er vindt redelijk wat energieuitwisseling plaats als je in een overvolle bus zit, bijvoorbeeld. Ook als een mens een hand legt op iemands schouder is er sprake van een zekere energieoverdracht. Dat gebeurt bij iedereen. Ingewijd of niet, dat doet er echt absoluut niet toe.
De energie die om iemand heen hangt die boos is (of depressief, zielsongelukkig, gestrest of noem maar op) is anders dan de energie die iemand uitstraalt die vrolijk en blij is (of neutraal, heel tevreden, ontzettend gelukkig, levenslustig).
De energie van iemand die zich heeft afgesloten voor de wereld en het eigen hart, is anders dan iemand die zelfverzekerd de wereld tegemoet treed en z'n hart zoveel mogelijk openstelt.
Dat geldt voor iedereen, in mijn ervaring.
Ook voor mensen die iets doen met handoplegging.
Usui-sensei's onderwijs was/is gericht op heelwording, eenheid op persoonlijk niveau, dan eenheid met de omgeving en uiteindelijk eenheid met het allerhoogste bewustzijn (de bron, god, verlichting, hoe je het noemen wilt).
Met "Reiki" werd in Usui-sensei's onderwijs de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn bedoeld, het Licht, het volledige energiespectrum.
Als ik mijn eigen, bescheiden ervaring mag delen.. dan heb ik nu het gevoel dat ik vroeger een klein druppend kraantje was waar energie door stroomde, en dat de stroom sterker en ruimer wordt naarmate mijn hart groter en ruimer wordt en mijn denken stiller valt.
[..]
Alleen.. door de meditatie denk ik niet meer en als ik denk zijn mijn gedachten anders, rustiger en liefdevol, dus ben ik 'vrijer' als ik doorgeef... mijn 'ikje' is minder sterk aanwezig. Ik denk dus niet dat het gaat om 'ik ben beter'.. maar om 'ik' ben niet. En dat is, wat mij betreft, toch een proces met vallen en opstaan.
Ja, precies ^.^
Je energie komt steeds meer overeen met "de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn", of "het Licht", of "Reiki". Je Hart en je bewustzijn openen zich steeds meer en dat kun je zelf merken, maar mensen die een behandeling van je ontvangen zouden dat ook kunnen merken. Hoe minder je denkt, hoe minder je ego de overhand heeft, hoe minder verlangens.... hoe vrijer je als persoon wordt, hoe vrijer en makkelijker energie stroomt, hoe hoger je bewustzijn en hoe breder het bereik aan energiefrequenties die je kunt aanbieden.
In ons denken, in het leven vanuit ego zit beperking. Wat niet wil zeggen dat je dan geen mooie dingen kunt doen of bereiken.
Hoe minder beperkingen, hoe vrijer en opener de mogelijkheden zijn.
Bewustzijn stuurt energie aan, geeft vorm aan energie.
Hoe vrijer je bewustzijn is van beperkingen, hoe meer er mogelijk is.
Ik kan het op dit moment niet beter uitleggen dan dit, denk ik.
Energie laat zich niet filteren door het kosmisch bewustzijn van een persoon.
Jawel hoor. Althans, dat is mijn ervaring.
Als ik mijn bewustzijn richt op één specifieke energiefrequentie, dan kan dat prima. Als ik alleen Aarde-energie wil doorgeven, dan hoef ik enkel mijn bewustzijn daarop te richten en het is er.
Dit maakt juist een onderdeel uit van Usui-sensei's onderwijs... verschillende energiefrequenties leren kennen door er een periode lang (weken tot maandenlang) iedere dag mee bezig te zijn.
Verder.. het gaat juist allemaal níet om ego.. om van jezelf te vinden dat je beter bent of wat dan ook. Dat is voor mij ook helemaal geen relevant onderwerp.
Het gaat juist om het verminderen van de invloed van de beperkingen die een mens zichzelf oplegt, om het vrij maken, het vergroten van het bewustzijn.
*Gasshō*
Frank