Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: de filter  (gelezen 4804 keer)

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
de filter
« Gepost op: 26 januari 2011, 19:29:14 »

Als je enkel een tuinslang zou zijn, dan zou je eigen ontwikkeling, je gemoedstoestand, bewustzijnsniveau e.d. er helemaal niets toe doen. Stel ik me zo voor.
Door het op die manier te verwoorden lijkt het alsof het allemaal compleet buiten je eigen persoon omgaat, dat je geen invloed en helemaal geen verantwoordelijkheid hebt.

En dat is in mijn ervaring niet waar.
Je bent niet zomaar een tuinslang. De energie die door je heen stroomt, die om je heen hangt en dus ook de energie die je in behandelingen kunt doorgeven is afhankelijk van je eigen spirituele staat (levenshouding, gedachten, handelingen, emoties, mate van inzicht en bewustzijn). Jij als mens, als persoon, bent de filter. Hoe 'zuiverder' de filter, hoe zuiverder de energie die het kan doorlaten.

Beste Frank,
Leg mij uit welke invloed jij zelf toeeigent.
Dat je verantwoordelijkheid hebt is mij duidelijk.
Des te beter ik in spritueel opzicht ben des te beter kan ik energie doorgeven.
Zou het niet anders kunnen zijn.
De kosmos laat zich niet foppen.
Ik ben beter dan jij omdat ik beter ben kan ik het veel beter.
Bedenken wij dit zelf of willen wij dit graag zelf.
Ik geloof in mijzelf en ik geloof niet in het feit dat des te zuiverder je bent des te zuiverder je energiedoorgave is.
Ik heb energiedoorgave gevoeld van mensen die belast waren om welke reden dan ook.
Ik heb daarvan genoten soms meer dan van allerlei spiritueel hoog opgeleide personen .
Het zal vast aan mij liggen, ik heb dit niet minder ervaren als de energiedoorgave van mensen die zichzelf en anderen hoog spiritueel vinden.
Kosmische energie laat zich niet beinvloeden.
Energie laat zich niet filteren door het kosmisch bewustzijn van een persoon.
Het kanaal is er of niet.
Naar mijn ervaring ben jij als mens niet de filter, filteren is kunstmatig en wordt gevoed door gedachten als ik ben beter, ik weet meer, ik ben zuiverder en dat laat energie niet gebeuren.
Energiedoorgave wil niets weten van " ïk"

Energie houdt zich niet bezig met ik.
Wie is zuiverder aan de hand waarvan bepalen we dit?
Kun jij mij een definitie geven van een zuiver mens die als filter dient?
Let wel dit is mijn ervaring gevoel en beleving
Ik weet beste man dat je hierover anders denkt en ik respecteer dit.
Misschien heb jij wel gelijk maar dit is mijn ervaring en bewustzijn.
Dick

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2011, 19:39:38 door Dick Zuiderduin »

Kenny

• Gast
Re: de filter
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2011, 20:17:15 »

Hoi

Ik heb die ervaring ook.

Het is niet de tuinslang, maar de watertoren waar het water vandaan komt.
Ik ben de watertoren niet, enkel een doorgeefkanaal.

Maar ik ben erg blij een tussenschakel in de verfrissing te mogen zijn  :hart:

Warme groeten
Kenny

Titia

• Algemene moderator
  • Geslacht: Vrouw
  • Actief Master
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2011, 20:28:48 »

Nog een metafoor:

Als de chirurg zijn werk heeft gedaan en de operatie is goed geslaagd, dan zeggen de instrumenten nadien niet tegen elkaar: 'jongens dat hebben wij weer eens geweldig gefikst'.

Tijdens reiki-avonden hier val ik van de ene verbazing in de ander....
Zó geweldig het is om energie te ontvangen van nét een paar dagen geleden door mij ingewijde personen.
Sterker nog: tijdens de dag dat ze de inwijding ontvingen en ze mij een behandeling geven  :yes:

Beoefening en ontwikkeling doen we voor onszelf en voor het doorgeven van de goddelijke kosmische liefdesenergie hebben wij ons aangemeld als kanaal.

Het universum of God of hoe je het/hem/haar wil noemen, is blij met al die kanalen hier waar ze hun energie doorheen kunnen weggeven. Zo ongeveer zien wij dat mja dat is ons gezichtspunt hè, niet hét gezichtspunt  :p

:gassho1: Titia
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Sabine

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2011, 21:51:57 »

Hoi,

Als ik mijn eigen, bescheiden ervaring mag delen.. dan heb ik nu het gevoel dat ik vroeger een klein druppend kraantje was waar energie door stroomde, en dat de stroom sterker en ruimer wordt naarmate mijn hart groter en ruimer wordt en mijn denken stiller valt.
Mssn bedoeld Frank dit met 'zuiveren'.. ik weet het niet.. maar zo ervaar ik dat wel.
Het kan best zijn dat het ook anders kan en iemand met veel balast, gekwetst hart en massa's gedachten ook een groot kanaal kan zijn.. en dat ik mezelf gewoon belemmerde door mijn denken bv. 'ik kan het niet', 'ik voel het niet', ik ben het niet waard...

Alleen.. door de meditatie denk ik niet meer en als ik denk zijn mijn gedachten anders, rustiger en liefdevol, dus ben ik 'vrijer' als ik doorgeef... mijn 'ikje' is minder sterk aanwezig. Ik denk dus niet dat het gaat om 'ik ben beter'.. maar om 'ik' ben niet.  En dat is, wat mij betreft, toch een proces met vallen en opstaan.

Liefs,
Sabine
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2011, 21:54:24 door Sabine »
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2011, 22:13:57 »

Je kunt denk ik wel beter eerst leren je als kanaal te gedragen  :p
Als je leert van een master hoe je dit kunt doen dan gaat dat toch wel snel hoor. In ieder geval waar die dan bij is :)
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2011, 15:46:48 »

Hai,

Een discussie voeren op een forum over zuiverheid is een moeilijke.
Ik schrijf 'zuiver' ook bijna altijd tussen aanhalingstekens, want wat is zuiver ;)

De energie die iemand uitstraalt en daarmee ook de energie die iemand kan doorgeven in een behandeling is iets dat afhankelijk is van diens spirituele staat. Die spirituele staat zou je een opsomming kunnen noemen van iemands gedachten, handelingen, emoties, levenshouding, inzicht en bewustzijn van een moment.

Dat energie afhankelijk is van je spirituele staat is iets dat Usui-sensei mensen ook al leerde.

En zoals met alle leerstellingen, is het handig om dat te toetsen aan de werkelijkheid.
Nog mooier is als je tot die leerstellingen komt zonder dat je er gericht naar opzoek bent (Usui-sensei's onderwijs: je kreeg wel een oefening, maar er werd niet verteld waar het naartoe leidde; daar kwam je immers vanzelf wel achter als je de oefening onder de knie had).

Energie is altijd in beweging. Dat staat voor mij inmiddels op hetzelfde niveau als een natuurwet zoals de zwaartekracht.
Mensen, dieren, planten, dingen (kortom: zelfstandige naamwoorden :P ) stralen energie uit en net als water streeft het altijd naar balans; bij een overstroming blijft het water net zolang stromen tot het waterniveau gelijk is.
Als ik in een ruimte ben, dan stroomt er energie van de ruimte naar mij en mijn energie heeft op zijn beurt weer invloed op de energie in de ruimte. Zo is dat met mensen ook. Er vindt redelijk wat energieuitwisseling plaats als je in een overvolle bus zit, bijvoorbeeld. Ook als een mens een hand legt op iemands schouder is er sprake van een zekere energieoverdracht. Dat gebeurt bij iedereen. Ingewijd of niet, dat doet er echt absoluut niet toe.

De energie die om iemand heen hangt die boos is (of depressief, zielsongelukkig, gestrest of noem maar op) is anders dan de energie die iemand uitstraalt die vrolijk en blij is (of neutraal, heel tevreden, ontzettend gelukkig, levenslustig).

De energie van iemand die zich heeft afgesloten voor de wereld en het eigen hart, is anders dan iemand die zelfverzekerd de wereld tegemoet treed en z'n hart zoveel mogelijk openstelt.

Dat geldt voor iedereen, in mijn ervaring.
Ook voor mensen die iets doen met handoplegging.

Usui-sensei's onderwijs was/is gericht op heelwording, eenheid op persoonlijk niveau, dan eenheid met de omgeving en uiteindelijk eenheid met het allerhoogste bewustzijn (de bron, god, verlichting, hoe je het noemen wilt).
Met "Reiki" werd in Usui-sensei's onderwijs de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn bedoeld, het Licht, het volledige energiespectrum.

Als ik mijn eigen, bescheiden ervaring mag delen.. dan heb ik nu het gevoel dat ik vroeger een klein druppend kraantje was waar energie door stroomde, en dat de stroom sterker en ruimer wordt naarmate mijn hart groter en ruimer wordt en mijn denken stiller valt.

[..]

Alleen.. door de meditatie denk ik niet meer en als ik denk zijn mijn gedachten anders, rustiger en liefdevol, dus ben ik 'vrijer' als ik doorgeef... mijn 'ikje' is minder sterk aanwezig. Ik denk dus niet dat het gaat om 'ik ben beter'.. maar om 'ik' ben niet.  En dat is, wat mij betreft, toch een proces met vallen en opstaan.

Ja, precies ^.^
Je energie komt steeds meer overeen met "de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn", of "het Licht", of "Reiki". Je Hart en je bewustzijn openen zich steeds meer en dat kun je zelf merken, maar mensen die een behandeling van je ontvangen zouden dat ook kunnen merken. Hoe minder je denkt, hoe minder je ego de overhand heeft, hoe minder verlangens.... hoe vrijer je als persoon wordt, hoe vrijer en makkelijker energie stroomt, hoe hoger je bewustzijn en hoe breder het bereik aan energiefrequenties die je kunt aanbieden.

In ons denken, in het leven vanuit ego zit beperking. Wat niet wil zeggen dat je dan geen mooie dingen kunt doen of bereiken.
Hoe minder beperkingen, hoe vrijer en opener de mogelijkheden zijn.

Bewustzijn stuurt energie aan, geeft vorm aan energie.
Hoe vrijer je bewustzijn is van beperkingen, hoe meer er mogelijk is.

Ik kan het op dit moment niet beter uitleggen dan dit, denk ik.

Energie laat zich niet filteren door het kosmisch bewustzijn van een persoon.

Jawel hoor. Althans, dat is mijn ervaring.
Als ik mijn bewustzijn richt op één specifieke energiefrequentie, dan kan dat prima. Als ik alleen Aarde-energie wil doorgeven, dan hoef ik enkel mijn bewustzijn daarop te richten en het is er.
Dit maakt juist een onderdeel uit van Usui-sensei's onderwijs... verschillende energiefrequenties leren kennen door er een periode lang (weken tot maandenlang) iedere dag mee bezig te zijn.

Verder.. het gaat juist allemaal níet om ego.. om van jezelf te vinden dat je beter bent of wat dan ook. Dat is voor mij ook helemaal geen relevant onderwerp.
Het gaat juist om het verminderen van de invloed van de beperkingen die een mens zichzelf oplegt, om het vrij maken, het vergroten van het bewustzijn.

*Gasshō*
Frank

Polleken

• Actief Master
  • FREE TIBET Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2011, 17:30:31 »

Hoi,

Een lage vorm van spiritualiteit is, denken dat we het beter weten dan de andere en zeker dat we beter zijn.
Hoe spiritueler iemand wordt, des te nederiger word die persoon, daar hoef Je niets voor te doen, dat gebeurd vanzelf.

Waarom ?
Omdat het ego stapvoets verdwijnt, tot het uiteindelijk volledig weg is, en dat is het moment van Verlichting.

Gassho,

pol.
De pessimisten zoeken achter iedere mogelijkheid een moeilijkheid
De optimisten achter iedere moeilijkheid een mogelijkheid.

Sabine

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2011, 18:56:35 »

Je kunt denk ik wel beter eerst leren je als kanaal te gedragen  :p
Als je leert van een master hoe je dit kunt doen dan gaat dat toch wel snel hoor. In ieder geval waar die dan bij is :)

Ben wel benieuwd hoe jij dat dan doet of aanleert? Er is bij mij toch geen knopje om mijn gedachten uit te zetten en gewoon 'te zijn'...
En ik denk dat het in onze westerse wereld met al die prikkels helemaal niet evident is om echt diepe, diepe rust te hebben op alle vlak (emotioneel, gedachten,...) en vanuit die rust/stilte kanaal te zijn. Als jij dat wel snel kunt... of snel kunt aanleren, kan ik maar één iets zeggen : :applaus:

Liefs,
sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2011, 19:05:12 »

Beste Frank,
Jij schrijft:De energie die iemand uitstraalt en daarmee ook de energie die iemand kan doorgeven in een behandeling is iets dat afhankelijk is van diens spirituele staat.
Is dit een weten  of wetenschappelijk aangetoond.
Je weet ik ervaar het anders.
Heb je dit geleerd of kun jij uit ervaring gestaafd door onderzoek dit staven

Dan mijn vraag:
Leg mij uit welke invloed jij zelf toeeigent.
Volgens mij is deze vraag nog niet beantwoord?

Ik citeer je weer:
De energie die om iemand heen hangt die boos is (of depressief, zielsongelukkig, gestrest of noem maar op) is anders dan de energie die iemand uitstraalt die vrolijk en blij is (of neutraal, heel tevreden, ontzettend gelukkig, levenslustig
Volledig mee eens.

En dan komt het:Dat geldt voor iedereen, in mijn ervaring.
Ook voor mensen die iets doen met handoplegging.
Vanuit mij beleving en simpele gevoel ben ik het hier niet mee eens.
Met alle respect.

Ik citeer je weer:
hoe vrijer je als persoon wordt, hoe vrijer en makkelijker energie stroomt, hoe hoger je bewustzijn en hoe breder het bereik aan energiefrequenties die je kunt aanbieden.

De laatse 3 woorden ben ik het niet mee eens de rest volledig
Het bereik aan energiefrequenties kan ik niet plaatsen.

De energie van een persoon is totaal verschillend mee eens maar het gaat mij om als reikikanaal energie door te mogen en kunnen geven.

Citaat beste Frank van jou wederom:
Hoe vrijer je bewustzijn is van beperkingen, hoe meer er mogelijk is.

Volledig mee eens maar dat vertelt mij niet over de zuiverheid  van reikikanaal zijn,

Tot slot:
Als ik mijn bewustzijn richt op één specifieke energiefrequentie, dan kan dat prima. Als ik alleen Aarde-energie wil doorgeven, dan hoef ik enkel mijn bewustzijn daarop te richten en het is er.

Jij richt je, specifieke energiefrequentie, klinkt voor mij veel te moeilijk. Wat zijn voor jouw energiefrequenties, welke zijn er, hoe richt je je daarop, met welk doel, wordt dit wetenschappelijk ondersteund. |Ben je dan bezig met Reiki?

Hoe ben je bezig met  energiefrequentie, hoe weet je wat je  doet,
hoe weet je met welke, hoe weet je wat de voor jouw afgestemde energiefrequenties doen .

Welke frequenties zijn er voor je en wat doen ze afzonderlijk, hoe stem je je daarop af en waarom?.

Beste Frank je begrijpt het vast ik ben gevoelsmatig onderlegd maar niet technisch.

Ik ervaar jouw uitleg met alle respect als heel technisch, ligt aan mij natuurlijk, ik ben van de westerse reiki ik zou willen dat ik meer meegekregen zou hebben van de Japanse Reiki.
Ik wil besluiten met de volgende opmerking. Maakt niet uit hoe het werkt als het maar werkt.

Tot 1 mei a.s. ik zie er naar uit.
Dick

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2011, 19:28:43 door Dick Zuiderduin »

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2011, 19:06:27 »

Beste Pol,
Volledig mee eens, fijn om dit weer in bewustzijn te mogen krijgen
Dick

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2011, 19:37:37 »

Ik vind het gevaarlijk om spiritualiteit bij iemand "zijn staat van zijn" te zetten.

Ik ken mensen die niet met spiritualiteit bezig zijn, dat ook totaal niet zijn maar wel prachtige mensen met een fijne energie, een heerlijkheid om erbij in de buurt te zijn.
Zo ken ik ook mensen die spiritueel zijn  of daarmee bezig zijn maar die niet fijn aanvoelen.

We zijn allemaal in ontwikkeling, wie we zijn dat is belangrijk, niet hoe we daar zijn gekomen.
Ik ga af op iemand zijn menszijn, ongeacht welke achtergrond.
Ik geloof in leven voor de dood

Polleken

• Actief Master
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2011, 19:58:59 »

Hoi,

Dick, wat de verschillende energieën betreft, is dat onmogelijk uit te leggen via tekst of forum of zo.

Maar het kan ....  ;)

Sta ons toe U hierover in te lichten op de meeting, bij leven en welzijn ben ik daar zeker, en hoop uiteraard Frank en zovelen andere ook. 

Gassho,

pol.

Polleken

• Actief Master
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2011, 20:16:09 »

Hoi,

Je hoeft niet met " spiritualiteit " bezig te zijn, om spiritueel te zijn hoor  ;)

:gassho2:

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2011, 20:28:45 »

Ik ken een hoop mensen die niks maar dan ook niks met spiritualiteit te maken willen hebben, ze zijn ook niet spiritueel.
Het zijn echter wel mensen die goed bezig zijn, etc.

Voor mij maakt dat niet uit en ik voel ook niet de behoefte iets van ze te maken, wat ze niet willen zijn/ niet zijn.
Ik persoonlijk vind het een beetje vooringenomen om er wel het label spiritualiteit aan te hangen.
Maar ik persoonlijk vind niet iedereen goed bezig, die met spiritualiteit bezig is.
Maar het zijn persoonlijke meningen, ieder heeft zijn eigen ding erin, voor mij geen label.

Ik geloof in leven voor de dood

Polleken

• Actief Master
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2011, 20:34:15 »

Hoi,

Tipje van de sluier ?

Ik was al hele tijd bezig met " Reiki ", en had al behoorlijk wat certificaten ..... écht wel ....

Tot er iemand Zijn handen op mn schouders legde .... en nederig voor me bukte - Gassho -  .... ik kreeg daar een lesje in eenvoud en nederigheid ..... en de krachtigste energieoverdracht die ik tot op vandaag heb mogen ervaren ...

Pittig detail : Deze persoon had nog nooit van Reiki en Reiki-ho gehoord ..... maar behoort wel tot de meest spirituele mensen die ik ken, en écht spiritueel dan wel hé  ;)

Fout zou zijn, om te denken dat het enkel Boeddhisten zijn die écht spiritueel zijn, dat is zeker niet zo.

Gassho,

pol.

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 23 queries.