Hai,
Dick, wat betreft je vragen over ervaring of wetenschappelijk onderzoek: ik ben me niet bewust van wetenschappelijk onderzoek waarin onomstotelijk het bestaan van spirituele energieën is aangetoond.
Dan mijn vraag:
Leg mij uit welke invloed jij zelf toeeigent.
Volgens mij is deze vraag nog niet beantwoord?
Voor een deel wel, denk ik. Dat is de manier waarop in mijn ervaring energie werkt: dat wat je uitstraalt en door kunt geven is afhankelijk van je spirituele staat.
Wat betreft het geven van een behandeling: het is de verantwoordelijkheid van de gever om in een dusdanige staat te zijn, dat de energie kan stromen die nodig is. De rest is aan de ontvanger van de energie.
De gever bepaalt niet wat er met de energie gebeurt, dat is de ontvanger.
De ideale staat om de energie aan te bieden is naar mijn idee de verlichting; waarbij de gever van de energie totaal onthecht is, niet wordt beperkt door grenzen van het ego, waarbij het bewustzijn van de gever allesomvattend is.
En zolang we niet verlicht zijn lijkt mij de ideale staat om een behandeling te geven; de staat die het dichtst in de buurt komt.
Dat is voor iedereen anders natuurlijk, want ieders pad is uniek. Het gaat om een zo vrij mogelijk bewustzijn als mogelijk is op dat moment.
Vanuit mij beleving en simpele gevoel ben ik het hier niet mee eens.
Dat is helemaal prima natuurlijk.
Ik spreek ook enkel vanuit mijn beleving.
Wat mij betreft mag je "simpele" wel weglaten trouwens. Het voelt (voor mij in ieder geval) onnodig bagatelliserend.
Ben je dan bezig met Reiki?
Ik zou nooit durven beweren dat ik bezig ben met Reiki of Reiki zou kunnen doorgeven
Het woord "Reiki" zoals dat in Usui-sensei's onderwijs bedoeld is, is de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn, het Licht, het is de energie die een verlichte 24 uur en 7 dagen per week uitstraalt. Er zijn zoveel verschillende namen voor..
Ik zou nooit durven beweren dat ik díe energie doorgeef. Dat allerhoogste bewustzijn heb ik nog lang niet.
En tot die tijd, als die tijd ooit mag komen
, geef ik een energie door die er het dichtst bij ligt.
Ik heb het vaker geschreven.. maar "het Licht" of dat "spirituele Licht" (dus Reiki) kun je vergelijken met zonlicht.
Zonlicht is wit, want het bevat alle 'kleuren'. Maar als je het door een prisma laat vallen dan zie je dat het bestaat uit allemaal verschillende kleuren (tot infrarood en ultraviolet aan toe). Al die verschillende kleuren hebben een specifieke frequentie. Dat allemaal samen maakt een totaal spectrum.
Tot hier is het nog wetenschappelijk. Het volgende wordt echter niet door de wetenschap ondersteund.
Het spirituele Licht kun je ook zien als wit, het bevat alles. Het bestaat uit alle energiefrequenties die er zijn, in volmaakte harmonie/balans.
Degene die verlicht is, dus totaal onthecht is, waarvan het bewustzijn 'groot' en vrij is, waarvan het Hart compleet open staat.. die straalt deze energie uit.. dit totale spectrum van energieën/energiefrequenties.
En degene die niet verlicht is.. straalt een deel van dat spectrum uit. En welk deel van het spectrum en hoe breed iemands bereik is, is weer afhankelijk van iemands spirituele staat.
Iemand die depressief is, is afgestemd op een ander deel van het spectrum dan iemand die geen enkel probleem heeft, in balans is en z'n Hart kan openzetten.
En dit heeft helemaal niets te maken met inwijdingen, systemen die men zou volgen, hoeveel cursussen of certificaten iemand heeft, hoe spiritueel iemand zegt te zijn of wat dan ook.
Ik ben er van overtuigd dat de Dalai Lama een vollediger energiespectrum ervaart en aanbiedt, dan ik
Iedere frequentie heeft bepaalde eigenschappen en iedere frequentie voelt weer anders.
Er zijn in Usui-sensei's onderwijs bepaalde meditaties waardoor je een bepaalde frequentie kunt tegenkomen (zoals met alles in dat onderwijs: dat weet je van tevoren niet, de leraar geeft enkel aan wat je moet doen in de meditatie.. wat de meditatie vervolgens doet ervaar je zelf wel).
Als laatst wil ik nog even terug waar ik deze post mee begon:
Ik ben me niet bewust van wetenschappelijk onderzoek waaruit dit allemaal blijkt. Dick, wat ik schrijf komt voort uit wat ik geleerd heb door het te ervaren. Mijn leraar verteld me niet van tevoren wat een meditatie beoogt of waar ik me van bewust moet zijn of wat ik moet ervaren.
Jaren geleden schreef ik vooral uit boekenwijsheid en aannames. Toen ik eenmaal echt met URR ben begonnen heb ik dat losgelaten en sinds toen schrijf ik vooral uit wat ik zelf geleerd heb door het te ervaren. (En de aannames die ik wel maak, zijn ook gebaseerd op ervaringen, een soort "educated guess" dus.)
Dit zijn weer veel teveel woorden voor iets wat zo moeilijk uit te leggen is.
Eigenlijk heeft het ook weinig zin. Het zijn enkel lege en loze woorden als het niet ervaren wordt. En als het wel ervaren wordt, zijn de woorden niet nodig.
Mijn excuses voor de hele tekst. Het heeft geen waarde dit allemaal op te schrijven, het kan hoogstens een blokkade vormen.. als je mediteert en een verwachting hebt, vormt de verwachting en gehechtheid aan een uitkomst vaak een blokkade om het uiteindelijk werkelijk te ervaren. Toch laat ik me iedere keer weer verleiden dingen als dit onder woorden te brengen
*Gasshō*
Frank