Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Reiki 'niet ongevaarlijk'?  (gelezen 6739 keer)

Esther

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Reiki 'niet ongevaarlijk'?
« Gepost op: 16 februari 2011, 09:16:34 »

Goeiemorgen allemaal,

ik ben gisteren weer bij de mesologe geweest (zag er al weer een stuk beter uit allemaal  :hart:) en in zo'n uurtje kletsen we altijd heel wat af ondertussen.
Deze vrouw is ook ingewijd in Reiki, al een tijd terug geloof ik, en ze heeft een duidelijke mening over Reiki. Ze vindt het bijvoorbeeld niet goed dat ik Reiki op mezelf toepas, maar vind dat ik me moet laten behandelen door iemand die in balans is. Omdat ik mezelf niet goed zou kunnen beoordelen. Iemand die beter in balans is zou dat wel kunnen. Want Reiki botst volgens haar op blokkades, en zou die dan nog meer benadrukken. Reiki is prima, volgens haar, maar alleen 'in de handen' van iemand die weet wat hij (of zij) doet. Dus geen zelfbehandelingen.
Ook zou Reiki bij lichamelijke klachten de klachten verminderen zodat er geen juiste diagnose en behandeling mogelijk, of kan een ziekte (bv. een griep) niet volledig doorgemaakt worden omdat je met Reiki de klachten vermindert, zodat je afweer niet de kans krijgt goed aan het werk te gaan.

Mijn mening is uiteraard anders. Volgens mij kan je juist Reiki goed op jezelf toepassen, ook met blokkades, want volgens mij heeft iedereen die, daar ontkom je volgens mij niet aan in het leven. Behalve als je de Dalai Lama bent bijvoorbeeld.  ;) Dus waarom zou je de zelfbehandelingen laten en alleen maar je laten behandelen door iemand anders? Mijn afweer was al slecht voordat ik met Reiki aan de gang was, en inderdaad, misschien kom je wel je blokkades tegen, maar dat creeert dan juist de mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan.

Wat vinden jullie hiervan? Met de mesologe eens of heb je een andere mening?
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 09:19:02 door Esther »
Tell me, what is it you plan to do
with your one wild and precious life?  - Mary Oliver

capricorna

• Lid
Re: Reiki 'niet ongevaarlijk'?
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2011, 09:39:16 »

Hoi Ester

Ik ben het volledig met jou eens ....

Anny
xxx
**Vertrouwen, is geloven wat je nog niet kunt zien,
de beloning voor dit vertrouwen is zien wat je gelooft**

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2011, 10:00:45 »

Ja, jezelf behandelen  :yes:

Haal er even 1 ding uit:
Zoals zij het beschrijft zou je bv griep of een psychisch ongemak onderdrukken door Reiki.
Mijn ervaring is dat het juist niet onderdrukt maar me helpt om door het proces heen te gaan.

Zoals met alles is het altijd een keuze die je op bepaalde momenten maakt of je het proces wel of niet aangaat.
Misschien kun je kijken hoe je ermee om kunt gaan want ze zal dit punt niet voor niks op dit moment aanhalen, er zit iets in haar boodschap aan jou verborgen wat je de mogelijkheid geven om te kijken hoe je met je blokkades omgaat.

En je laten behandelen is natuurlijk wel heerlijk, al is het maar omdat je zelf niet bij je rug kunt :inlove:
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 10:03:50 door Nyncke »
Ik geloof in leven voor de dood

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2011, 10:18:27 »

Telkens weer jammer om te lezen dat er zoveel 'vooroordelen' zijn over Reiki, zelfs bij mensen die dit dan weer ten onrechte aan anderen vertellen en vanuit hun beroep dan ook weer geloofd zullen worden  :rolleyes:

Maar goed, het zij zo. Je doet wat ze zeggen of je eigen hoger zelf zegt 'nee, dit klopt niet, ik doe zoals ik voel'  :yes:

Het gaat zoals het gaat  ;)
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

leerling

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2011, 14:42:18 »

Ik weet niet zo veel van reiki dus kan ik alleen vertellen over mijn eigen ervaringen.

Na 3 keer is mijn master gewoon gestopt en op iets anders overgegaan gewoon omdat reiki voor mij op dat moment veel te zwaar en confronterend was.

Toen ik mezelf ben beginnen behandelen had ik weer hetzelfde en ben ik ook weer even moeten stoppen.

Nu gaat het geweldig maar dat is omdat er al een heleboel opgeruimd is.
Dus in mijn geval denk ik dat ze gelijk had, op eigen houtje had ik het niet gered.

Lieve

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2011, 15:07:15 »

Heel in het kort: onzin.
Júist jezelf behandelen. jezelf, jezelf, jezelf. Daarna eventueel een ander.

Eerst jezelf helpen, dan een ander.
Daar heeft de ander tenslotte dan ook pas echt wat aan.

Het hele pad van het Reiki-onderwijs draait om je eigen heelwording, het eigen geluk.

En de Japanners zijn hier ook vrij duidelijk over: ze behandelen in elke situatie en kennen geen contra-indicaties.

Gewoon doen dus.

*Gasshō*
Frank

Sabine

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2011, 17:49:24 »

Hoi

Wat ik enkel kan toevoegen is dat ik het wel fijn vind als ik het echt moeilijk heb, dat iemand anders mij reiki geeft. Als mijn Master mij reiki geeft is dat toch veel sterker, dieper en intenser dan wanneer ik dat zelf doe.
Maar is het slecht wanneer ik dat zelf doe? Neen, absoluut niet. Het is anders, want ik mijn staat van zijn anders.

Groetjes,
sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2011, 17:52:21 »

Daar sluit ik me helemaal bij aan ^.^

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2011, 19:39:30 »

Met alle respect naar de uitgesproken meningen hier.
Ik snap het gevoel van de mesologe.
Een onevenwichtig persoon, een onstabiel persoon, een lief mens dat geen grond voelt onder de voeten kan via zelfbehandeling emoties, gevoelens ervaren die de persoon volledig in onevenwicht kan brengen met alle gevolgen van dien.
Gevoelens ervaren, beleven waar je nog niet aan toe bent.
Heb vertrouwen in je mesologe en doe haar de groeten van mij. Zij kent je en weet waar je nog niet aan toe bent.
Beste Frank je ziet hier dat ik het volledig oneens met je bent. :D
Ik kan mij volledig voorstellen dat ze dit advies heeft gegeven. :troost:
Niet iedereen kan de dingen aan die zijn of haar levenspad kruisen.
Begeleiding van mensen met ervaring is soms gewoon nodig.
Complimenten aan de mesologe
Dick
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2011, 19:44:05 door Dick Zuiderduin »

leerling

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2011, 20:00:35 »

Daar ben ik het uit eigen ervaringen heel erg mee eens Dick, ik denk als ik het alleen had moeten doen dat ik nooit zo ver geraakt was als nu  op een min of meer confortabele manier.

Lieve

Hope

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2011, 20:07:35 »

Ja en nee, ik zou niet weten waarom zelfbehandeling niet mag. Soms is het inderdaad fijn en goed om op iemand te kunnen terugvallen, raad vragen en krijgen. Toch ben ik ervan overtuigd dat je sommige blokkades alleen moet trotseren en verwerken. Alle goede bedoelingen ten spijt.

Groetjes
"Wie in zijn leven nooit een dwaas is geweest zal ook nooit een wijze worden."

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2011, 20:33:31 »

Volgens mij zijn we het er hier wel over eens dat je niet alles altijd zelf kunt en hoeft opknappen.
Mocht je problemen hebben dan hoort het b.v. ook zo te zijn dat je altijd kunt terugvallen op je master, dat is al zoiets!

Maar iemand totaal afraden of verbieden om zichzelf reiki te geven, vind ik te ver gaan!
In periodes van totale ontreddering heb ik de ene keer mijzelf totaal niet kúnnen behandelen en heb ik hulp gekregen en/of gevraagd. En als ik het dan een klein beetje weer op een rijtje had, dus in feite nog helemaaaaal niet in orde was, kon ik mezelf weer helpen. Door vol te blijven houden en vertrouwen te hebben kom je mijns inziens echt heel ver!

:gassho1: voor iedereen  :yes:
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2011, 20:37:16 »

Al schrijvende zag ik dat er nog wat reacties ware, weet niet in hoeverre overlapt.

Het is maar hoe je uitlegt:

Reiki brengt je dat wat je nodig hebt.
Je krijgt nooit meer dan je aankan.

1: vraagt om te vertrouwen dat hoe je het wendt of keert de hulp, de lessen, de inzichten daar zijn die je op dat moment nodig hebt om verder te komen.

2: vraagt ook om vertrouwen dat het allemaal goedkomt.
Soms moet je door diepe dalen heen om ergens uit te komen.
Dat je de kracht, de liefde en de zachtheid ( de Reiki ) in je hebt om eruit te komen.

Reiki brengt je dus ook mensen op je pad om te helpen als je dat nodig hebt.
Als je niet jezelf behandelt weet je niet welke kracht er in je huist, welke rijkdom je in je hebt om jezelf te helen.

Weet niet of het helder is:
Maar zo'n raad kan verschillende boodschappen bevatten, alleen de ontvanger weet welke verborgen boodschap er voor hem/haar in zit.
Ik geloof in leven voor de dood

Esther

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2011, 21:40:48 »

Ik vergat te melden dat ze vertelde over iemand die ze in de praktijk heeft die al 12 jaar psychotherapie volgt, en dat zij dat ziet als 'zout in open wonden strooien'. Voor de volledigheid. Ze raadt dan aan om je leven zo in te richten dat je gewoon lekker een veilig nestje thuis hebt, met man en kinderen, en voor de rest niet probeert iets aan te pakken.

Esther

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2011, 21:42:29 »

Met alle respect naar de uitgesproken meningen hier.
Ik snap het gevoel van de mesologe.
Een onevenwichtig persoon, een onstabiel persoon, een lief mens dat geen grond voelt onder de voeten kan via zelfbehandeling emoties, gevoelens ervaren die de persoon volledig in onevenwicht kan brengen met alle gevolgen van dien.
Gevoelens ervaren, beleven waar je nog niet aan toe bent.
Heb vertrouwen in je mesologe en doe haar de groeten van mij. Zij kent je en weet waar je nog niet aan toe bent.
Beste Frank je ziet hier dat ik het volledig oneens met je bent. :D
Ik kan mij volledig voorstellen dat ze dit advies heeft gegeven. :troost:
Niet iedereen kan de dingen aan die zijn of haar levenspad kruisen.
Begeleiding van mensen met ervaring is soms gewoon nodig.
Complimenten aan de mesologe
Dick

Dick, mag ik vragen of je dit in het algemeen bedoelt, of dat je bedoelt dat je het eens bent met de mesologe dat ik een onstabiel persoon ben?
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.07 seconden met 23 queries.