Hai,
Ja, ik heb het na een tijdje besteld en inmiddels enige tijd geleden uitgelezen.
En jijzelf, Hetty?
Als ik het echt heel eerlijk zou moeten zeggen, dan zou ik dit boek afraden om te lezen. Het is eigenlijk het eerste boek waarbij ik op deze manier dat gevoel heb.
Neem me dat niet kwalijk alstj(ulli)eblieft.. Ik richt me inmiddels iets meer dan 6 jaar zoveel mogelijk op de oorsprong met zoveel mogelijk de oorspronkelijke bedoeling van Usui-sensei en dagelijkse meditatie. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de auteur wel de klok heeft horen luiden, maar er maar niet achter kan komen waar de klepel hangt.
En dat zeg ik niet snel, en eigenlijk zeg ik het ook liever niet. Dat is ook de reden dat ik nog niet in dit topic gereageerd had, nadat ik het had uitgelezen. Maar als je er naar vraagt..
Ik kan me niet losmaken van de indruk dat hij wel van alles gelezen en gehoord heeft (ook uit zijn correspondentie met mensen als Taggart King, Dave King), maar het niet begrijpt. Het pad niet zelf gelopen heeft en het zodoende niet begrijpt.
Er staan dingen in die absoluut overeenkomen met de oorspronkelijke gedachte van Usui-sensei's onderwijs. En er staan heel mooie dingen in, leuke achtergrondinformatie over andere Japanse religies en dergelijke.
Maar er staan ook heel veel dingen in die ik niet verwacht van iemand die zich met dit pad bezighoudt, allerlei behandelschema's, interpretaties die horen bij Westerse stromingen en niets te maken hebben met wat Usui deed, kwaliteiten die aan symbolen worden verbonden die er niet per se mee te maken hebben en dat soort dingen.
Er staan ook dingen in, die je niet zou publiceren als je begrijpt wat het belang is van de manier waarop Usui-sensei's onderwijs onderwezen hoort te worden; bepaalde dingen vloeien als natuurlijk voort uit wat je ervaart in meditatie. Het heeft geen zin - en is zelfs belemmerend - om dat eerder te doen. Laat staan het invullen van bepaalde dingen voor een ander. Ook dat is waarom ik denk dat hij het pad niet heeft gelopen en daardoor niet begrijpt. En vanuit dat onbegrip staan er dan af en toe dingen die wat raar overkomen als je het pad wel loopt.
Veel van wat er in het boek staat is overgenomen uit handleidingen van Taggart King (uit de tijd dat de informatie uit Japan nog nieuw was). Enkele van die handleidingen heb ik zelf ook, uit de tijd dat ik zelf veel over de Reiki geschiedenis uitzocht. Vandaar dat ik sommige onderwerpen of verwoordingen gewoon letterlijk herken.
Het zijn overgenomen teksten en teksten geïnspireerd op wat Taggart heeft geschreven. Maar Taggert heeft ook zijn eigen stijl.. een Japanse die hij combineert met Westerse invloeden en een meer Westerse onderwijsstijl. Heel mooi overigens hoor. Maar dat neemt hij dan over in zijn eigen boek.
Er staan ook dingen in die overgenomen zijn uit het Reiki Kompendium. Een mooi boek, met veel mooie en goeie dingen, maar tegenwoordig ook een beetje achterhaald.
Dus heel genuanceerd (mooie en ware dingen, maar ook onware dingen en keuzes die ik heel anders zou maken), maar wel met het advies het boek niet te lezen, omdat het je op een gedeeltelijk goed en gedeeltelijk verkeerd spoor zet. En dat is verwarrend. Zeker als je er nog aan moet beginnen en moeite hebt die selectie zelf te maken.
Als je er over denkt Usui-sensei's pad zo dicht mogelijk te volgen, lees dan vooral dit boek niet en ga gewoon mediteren, mantreer de Gokai en met een beetje geluk zoek een goeie leraar die je tips kan geven en kan vertellen wanneer je voldoende basis hebt gelegd voor de volgende meditatie.
Daar leer je meer van dan dat er in een boek geschreven kan worden.
Je ontdekt op een gegeven moment ervaringen die sowieso niet in geschreven of gesproken taal kunnen worden omgezet. Iedere tekst die er dus wel over geschreven wordt is een benadering.
En je kunt je voorstellen wat er met die benadering gebeurt als het wordt opgeschreven door iemand die het enkel heeft uit verhalen van anderen.
In de beoefening liggen alle antwoorden.
(Heb ik jaren over moeten doen voordat ik dat echt een beetje begreep
)
*Gasshō*
Frank