Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki spiritueel?  (gelezen 1944 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
Reiki spiritueel?
« Gepost op: 9 maart 2015, 12:17:09 »

Ik wil jullie een beetje uitdagen :P
Een beetje zelfreflectie en out of the box denken (of over je "box" denken) op z'n tijd is erg goed in mijn ervaring.

Vaak hoor je dat Reiki (Reikisysteem/Reikimethode/de beoefening van Reiki) spiritueel is of dat het spiritueel is om "Reiki te doen".

Vandaar het onderwerp voor dit topic:

Beschouw je jouw beoefening van Reiki als spiritueel?
Zo ja, wat maakt jouw beoefening van Reiki spiritueel?
Zo nee, waarom niet? Wat is spiritualiteit en wat is er nodig om jouw beoefening wel spiritueel te maken (als je dat zou willen, natuurlijk)?

*Gasshō*
Frank

Nyncke

• Actief Master
  • Geslacht: Vrouw
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
Re: Reiki spiritueel?
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2015, 15:42:21 »

Dan moeten we om te beginnen een stelling maken wat we onder spiritualiteit verstaan.
En daaraan dan toetsen of het dat is....
Of gaat iedereen zeggen wat hij spiritueel vind?

Ikzelf heb geen flauw benul wat spiritueel betekend, het is voor mij een holle kreet of vaag odf wazig of prietpraat....en noem Reiki daarom niet spiritueel.
Overigens benoem ik het in cursussen wel en geef erbij aan, dat iedereen ermee kan stoeien wat het inhoud en wat het voor hem/haar betekend.
Ik geloof in leven voor de dood

Sabine

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2015, 16:58:42 »

Voor mensen als mijn man is het spiritueel, voor mij is het gewoon zoals eten en drinken, het hoort bij mijn leven en ik vind het normaal.
Ik benoem het niet, het 'is'.

Maar als je me letterlijk vraagt wat ik spiritueel zou noemen: alles wat niet zichtbaar/tastbaar is voor iedereen.
Sommigen zien energie, anderen voelen enz. maar iedereen ziet wel een stoel of een tafel staan als die er staat.
Dus zou ik reiki wel spiritueel noemen omdat ik weet dat het voor 'aardse, nuchtere' mensen spiritueel is.

Liefs,
Sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2015, 19:19:27 »

Beste Frank,
Kom op he, je weet wel beter.
Niks spiritueels.
Er is niets nodig om mijn oefening spiritueel te maken.
Ik waak er voor dat bij behandelingen die indruk zou kunnen worden gewekt.
Natuurlijke bronnen zijn zoals ze zijn.
Groet
Dick

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2015, 20:01:15 »

Spiritueel zijn is volgens mij zoiets als Bewust Zijn.
Reiki kan daar wel een heel goed hulpmiddel voor zijn.
Maar of Reiki zelf spiritueel is?
Ik denk dat wij dat alleen maar kunnen zijn  :p
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2015, 16:55:50 »

Beste Frank,
Kom op he, je weet wel beter.
Niks spiritueels.

Haha, dat weet ik niet ;) :P
Omdat er zoveel verschillen zijn in hoe mensen hun Reiki-beoefening invullen en beleven (en gezien de vele verschillende stromingen), denk ik dat het best uiteen kan lopen of men het spiritueel vindt of niet. Zo zwart-wit is het denk ik niet.

Niks spiritueels? Voor sommigen. Afhankelijk van de invulling van de beoefening.
Juist enorm spiritueel. Voor sommigen. Afhankelijk van de beoefening.

En alles wat er eventueel tussen zit..

Dan moeten we om te beginnen een stelling maken wat we onder spiritualiteit verstaan.
En daaraan dan toetsen of het dat is....
Of gaat iedereen zeggen wat hij spiritueel vind?

Dat is inderdaad één van de dingen waar de vraag zoals in dit topic naartoe kan leiden. Om iets te benoemen, moet je eerst weten wat je met die benoeming of het label bedoelt.
Dit soort topics bedoel ik vooral voor een uitwisseling van ideeën, ervaringen, visies in alle openheid. Dus wat mij betreft zet iedereen z'n eigen visie daarop neer ^.^
Dat maakt het leuk, interessant en wellicht divers (tenzij iedereen het er over eens is wat spiritualiteit precies is, dan is het minder divers :P )

Woordenboeken definieren spiritueel vaak als "de geest betreffend" of iets in die richting.

De Van Dale (online):
spi·ri·tu·eel (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
  • de geest, het niet-stoffelijke betreffend
  • (van personen) openstaand voor alles wat met religie en metafysica te maken heeft

Dat is nogal een brede definitie.
Ik zou het zelf minder breed doen en zie spiritualiteit als: dat wat te maken heeft met de zoektocht naar antwoorden op existentiële vragen (wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat is de zin van het leven, etc.) waarbij de antwoorden veelal met de geest of het bewustzijn te maken hebben, maar ook het nastreven van geestelijke ontwikkeling in de zin van het vergroten van bewustzijn.

Wat de Van Dale noemt over "het niet-stoffelijke betreffend" vind ik eerder paranormaal dan spiritueel.

Als je Reiki beoefening voornamelijk bestaat uit handoplegging, dan zou ik dat eerder paranormaal noemen dan spiritueel.
Of eigenlijk zoals Dick het mooi zegt: een natuurlijke bron.
Want paranormale dingen zijn wat mij betreft vaak ook "normaal" (al is dat vanuit wetenschappelijk oogpunt niet zo).

Als je beoefening gericht is op het onderzoeken van het bestaan, bewustzijn en naar verlichting, dan zou ik dat wel spiritueel noemen.

Energie op zich is niet spiritueel in mijn ogen. De energie is er. En ook al ziet de wetenschap het als bovennatuurlijk of paranormaal, naar mijn idee is het bestaan van deze energieën iets natuurlijks en normaals.
Of wederom zoals Dick mooi zegt; natuurlijke bron.

Wat je vervolgens met de energie doet en wat het effect is van die beoefening, dat zou denk ik het verschil kunnen maken of het wel of niet een spirituele weg is.

Uiteindelijk zijn het natuurlijk woorden en labels. Je ervaring en je groeiproces is belangrijker dan wat voor woord je er aan geeft.
Maar middels woorden begrijpen we een groot deel van de wereld. En het is een mooi onderwerp om over te praten.
Niet belangrijk, wel leuk :P

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2015, 19:44:29 »

Uitstapje mijnerzijds...energie of trilling is natuurlijk....vlak voor de tweede wereldoorlog vond een natuurkundige die last had van rupsen in boom, bioresonantie uit.
Hij bedacht dat alles een trilling had en gaf de boom weer zijn natuurlijke trilling, vlak daarna waren de rupsen verdwenen. Door de tweede wereldoorlog is het in een vergeethoekje geraakt.
Nu is het echter weer terug.
( Vergeef me als ik het proces niet helemaal juist uitleg )

Het kan ook op afstand, het is trilling en het is energie.

Maar binnen Reiki door hand oplegging, het proces is natuurlijk, door het neerleggen van je handen of door het contact maken met door afstandsbehandeling.
Maar de uitwerking kan wel op spiritueel gebied zijn en je bv helpen met de vraag: wie ben ik, waarom ben ik hier etc..... Als ik even die invalshoek neem.

Als je het op religieus niveau ziet, brengt mij dat bij vergeving, wat me juist door reiki ten diepste heeft geraakt.
En als ik dat in katholiek perspectief zet: vergeef ons onze zonden, zoals wij ook anderen hun zonden vergeven....
Is dat spiritueel of is dat gewoon alledaagse moeilijke kost?
Ik geloof in leven voor de dood

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2015, 19:59:43 »

Ik denk door zoiets als Reiki dat je zacht kunt worden, weer tot in je eigen spirituele kern kunt komen.
En dan inderdaad zulke dingen bij je kunnen veranderen, dat je voor jezelf en je omgeving kunt gaan zorgen door vergeving etc. binnen te laten. Op een hoger plan met je intenties en dát vind ik spiritueel. Dus kom ik weer bij wat ik al vond, dat reiki een manier is om zelf spiritueel te worden maar niet dat reiki zélf spiritueel is.
Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.07 seconden met 23 queries.