Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Reiki (e.d.) in de zomer  (gelezen 2986 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
Reiki (e.d.) in de zomer
« Gepost op: 14 juli 2015, 22:07:33 »

Hai,

Het is weer zomer (JeeJ  :jeej: ). Natuurlijk hoop ik dat iedereen een fijne zomer heeft ^.^
Het is ook een tijd waarin mensen vaak iets vrolijker zijn én iets meer vrije tijd om handen hebben. (Afhankelijk van beroepsgroep hoeveel, natuurlijk. En of je überhaupt een baan hebt, gepensioneerd bent en dat soort variabelen.)

Heeft dit invloed op je omgang met Reiki? Of je spirituele beoefening in het algemeen?
Geeft het een impuls aan je beoefening of is het juist een mogelijkheid om ook even vakantie te nemen van sommige (of alle) aspecten van je spirituele pad of je beoefening van handoplegging?

Het is zo stil hier op het forum de laatste tijd. Ik hoop dat dit toch weer een beetje leven in de spreekwoordelijke brouwerij kan brengen ^.^

*Gasshō*
Frank

Sabine

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Reiki (e.d.) in de zomer
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2015, 09:57:20 »

Hoi,

Voor mij heeft het wel invloed, ik kan meer en beter mediteren en bouw meer op.
Terwijl ik anders door mijn werk 'in mijn hoofd zit of moet zitten om mijn werk te kunnen doen' en dus anders eerst moet zakken, kan ik nu al meer vanuit een balans starten met de meditatie.
Ik voel me nu heel erg licht, over mijn hele lijf of beter 'in' mijn hele lijf.  lichtere benen, lichtere buik, lichter hoofd, licht en toch geaard/zen.
Eigenlijk heb ik me nog nooit zo 'licht' gevoeld en zeker geen 2 dagen en al zeker niet in de week voor mijn maandstonden.
Dus ja, voor mij mag het nog even zomer blijven  :p  :zon1:

Ik had deze nacht ook een hele bijzondere droom:
Ik keek naar de wolken en zag een gouden engel vorm in de wolken, ik besloot te zwaaien naar de engel en de engel zwaaide terug, tot ik zag dat ik die engel was en het mijn spiegelbeeld was dat ik zag in de wolken... daarna zag ik vanuit de engel een regenboog verschijnen.

groetjes
Sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2015, 18:32:31 »

Beste Frank,
Allereerst mijn steun leven in de brouwerij aan te brengen.
Mijn verbinding met Reiki is niet afhankelijk van zomer, winter of herfst.
Tis er gewoon altijd.

Dick

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2015, 20:37:59 »

In de zomer leef ik intensiever en dus ook mijn Reiki beleving g is intensiever.

Daar komt het eigenlijk op neer.
Erg lastig om er iets meer over te zeggen.
Ik geloof in leven voor de dood

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2015, 17:19:10 »

In de zomer ben ik meer naar buiten gericht. Je zou denken ik ben dan minder met Reiki enzo bezig maar dat is niet zo. Er komen dan mensen om te ontvangen. Logisch eigenlijk  :D

Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2015, 01:42:43 »

Dit topic ook maar even omhoog ^.^
Start ik het topic maar kom ik vervolgens zelf niet terug :P

De zomer is nu wel voorbij. Misschien zijn er mensen die er nog iets over kunnen zeggen of er wat extra op gelet hebben.

Mooie reacties ^.^
De één ervaart wel een verschil, de ander niet.

Ik zie het al heel simpel. Zomer betekent voor mij meer vrije tijd. Meer vrije tijd betekent voor mij ook meer tijd voor meditatie. Het kan bijna niet anders dat meer tijd voor meditatie een invloed heeft ten opzichte van perioden waarin er meer aandacht naar bijvoorbeeld werk moet gaan.

Polleken

• Actief Master
  • FREE TIBET Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2015, 14:52:37 »

Hoi,

Wanneer meditatie een vast onderdeel/patroon is van/in Je dagelijkse werk - heb Je hier geen vrije tijd meer voor nodig.

Meditatie ... das pas vrije tijd ! ... doordenkertje  ;)

:gassho2:
De pessimisten zoeken achter iedere mogelijkheid een moeilijkheid
De optimisten achter iedere moeilijkheid een mogelijkheid.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2015, 18:30:09 »

Beste Polleken,
Super zoals je dit vanuit gevoel hier neerzet.
Meditatie neemt niet mijn vrije tijd meditatie geeft mij vrije tjjd.
Het uitroeptekentje triggert mij :yes:
Wat voor de een vrije tijd is is voor de ander belastend.
We zijn zo uniek en bijzonder..
Het gaat niet om de weg de je gaat maar om het spoor wat je achterlaat.
Groetjes en fijn avond
Dick

Sabine

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2015, 19:41:43 »

Ik kan me daar eigenlijk niet in vinden. Als ik vakantie heb, kan ik 3x per dag mediteren, en ook nog es tijdloos.
Als ik moet werken, kindje naar school doen, boekentas maken, en meer dingen 'aan mijn hoofd' heb, dan het volledige niets in de vakantie, dan scheelt dat een pak. Niet alleen in tijd maar ook in beleving.
In de vakantie kon ik vanuit een reeds bestaande rust en leegte (lees: aan niets moeten denken, zoals zwemspullen klaar, enz.) en gaat mijn meditatie dieper dan wanneer ik heel de dag met cijfers bezig ben, na moet denken, verantwoordelijkheid heb, dan is meditatie ook de prikkels van de dag loslaten, en dan pas dieper kunnen gaan.

Sabine

Polleken

• Actief Master
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2015, 21:48:36 »

Hoi,

Alles heeft net zoveel waarde of de waarde die je er zelf aan hecht ..... het spoor zal/moet ik inderdaad achterlaten, net zoals ik alles zal/moeten achterlaten, behoudens .....
Wat telt is NU.... spoor is verleden tijd - niets meer aan te doen.

Er is altijd wel een reden te bedenken Sabine - en inderdaad je kan niet gaan zitten als je op je werk bezig bent met cijfers - of je kind moet verzorgen, tuurlijk niet, daar gaat het ook niet over trouwens, echter kan je wel de kracht, de stilte, de diepe waarde van de meditatie meenemen tijdens de dagelijkse bezigheden.
En deze onderhouden door ze dagelijks aan te scherpen door dagelijks in de meditatie de diepte in te gaan ... op momenten waarvan we denken of maatschappelijk of opvoedkundig zijn wijsgemaakt dat ze belangrijk zijn.  ;)

Noël

• Actief Master
    • Noël's Reiki& Seichem site
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2015, 07:09:58 »

:applaus: :applaus: :applaus: :gassho2:
Hoi,

Wanneer meditatie een vast onderdeel/patroon is van/in Je dagelijkse werk - heb Je hier geen vrije tijd meer voor nodig.

Meditatie ... das pas vrije tijd ! ... doordenkertje  ;)

Gelukkige mensen hebben niet het beste van het beste, ze maken het beste van wat ze hebben.

Sabine

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2015, 10:13:27 »

Tijdens meditatie ben je idd. vrij van tijd, ruimte,... enz. da's de ervaring of beleving, een soort éénheid ipv bomen, planten en dingen te onderscheiden.
Tijdens de vakantie is dat ook nog es zo in de fysieke beleving, je bént ook letterlijk vrij van tijd, je hoeft niet om dat uur daar te zijn, en dat uur daar, je bent tijdloos omdat de maatschappij niets van je verwacht, je kan gewoon 'zijn'.
Tijdens het schooljaar, kan ik idd.  wel rust blijven ervaren in mezelf, en deels die meditatie meenemen, maar ik ben niet tijdloos op aards niveau...
Het gaat ook niet over de theorie, over wat 'kan en mogelijk is', de vraag was hoe je het ervaart.
En ikzelf ervaar wel een verschil als ik op aards niveau tijdloos kan zijn of als de maatschappij dingen van me verwacht en ik rekening moet houden met de klok.
Maar dat kan voor iedereen anders zijn, zoveel te beter, voor mij is er echter wel een verschil en ook dat ik ok, ik vind het fijn om te zijn waar ik ben en te weten dat ik nog veel kan groeien.  Het doel is de weg zelf.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2015, 10:34:15 door Sabine »

Polleken

• Actief Master
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2015, 10:56:05 »

hoi,

Leer de les van de vergankelijkheid - zo kom je erachter dat "tijd" daar de mooiste en beste indicator van is.

Echter is "tijd" belangrijk in functie van structuur - zonder deze is het bijna onmogelijk goed te functioneren - ons lichaam vraagt nu eenmaal regelmaat en structuur.
Ergens op tijd " moeten " zijn - is precies hetzelfde als tijdig eten, als tijdig jezelf verzorgen,  op tijd opstaan, op tijd gaan slapen - regelmaat in werken - sport - mediatie  enz enz enz
Het is kwestie van het " moeten " los te laten, niets meer dan dat, en Uw bezigheden en afspraken te zien als geschenk - of deel van dagelijkse structuur - en bezigte zijn met wat je bezig bent - in functie van de mediatie : observatie.

Je kan ook gaan leven als zwerver - dat is dan een keuze - en kan je perfect gelukkig zijn, zéér zeker  ;) - weet dat je dan ook moet ademen, moet eten, moet drinken, moet ontlatsen, moet U beschermen tegen koude-warmte-regen-wind ...... of .....

Ja kan voor lange periode in meditatie gaan, maar ook hier is structuur = tijd in Uw meditatie én verzorging van Uw lichaam zéér belangrijk -  ;)

zou dit theorie zijn ... of mag ik zeggen dat ik spreek uit enkel maar ervaring.

pol.

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2015, 11:13:01 »

Om in jouw woorden te blijven Pol: de structuur in een vakantie is anders dan de structuur in een werkweek. De structuur van een vakantie biedt me meer mogelijkheid om meerdere keren per dag diep in meditatie te gaan, naast het brengen van de meditatieve staat in dagelijkse handelingen. De structuur van een werkweek biedt minder gelegenheid om te gaan zitten en te mediteren, maar biedt wel de mogelijkheid de meditatieve staat in dagelijkse handelingen te brengen.
Dat verschil in structuur merk ik zelf wel. Meer tijd om echt te zitten mediteren heeft een positief effect en stimuleert nog meer om ook een meditatieve staat in de dagelijkse bezigheden te brengen.

Jij merkt denk ik ook wel verschil tussen een retraite en een werkweek :P

Polleken

• Actief Master
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2015, 13:45:18 »

Hoi,

Perceptie ?

Wat is Je insteek van een week vakantie ?
Wat is Je insteek van een werkweek ?

Waarom is dat niet dezelfde ?

Waarom moet Je in vakantie zijn om tijd te hebben voor meditatie ?
Waarom is Je werkweek geen vrije tijd ?

98% vd vakanties leggen Je soms meer verplichtingen op dan dat je gewoonweg thuis hebt -
Kom maar es te laat voor het vliegtuig - of de autobus - of het ontbijt of eender welke maaltijd, verplichtingen die je hebt naar Je gezin, die je anders niet hebt of mssn wel minder - vanwege de andere omgeving, zeg maar zoiets.

Je kan helemaal alleen de bergen intrekken met Je rugzak ..... hoeveel meer verplichtingen leg je dan op ten opzichte van jezelf .... ga maar es voor een week de bergen in, en vergeet maar es je verbanddoosje .....

Het is niets meer dan perceptie - wie onderscheid maakt in de beide maakt van zn maatschappelijke bestaan-verplichtingen een lijdensweg, en de illusie dat de vakantie leuker is en meer vrije tijd zou hebben.

Vrij zijn zit in Jezelf - niet in je werk - of vakantie - of dagelijkse bezigheden.

Een retraite geeft Je inderdaad iets anders dan een werkweek, das nogal logisch ook - je doet niets anders dan mediteren 10 tot 12h per dag - van 4:30 tot 21:30 en dat met periodes van 10 - 20 -30 - 45 -60 dagen .... met een zéér strenge structuur ook ;)

maar dat heeft niets te maken met wat ik bedoelde.

Dat je tijdens je maatschappelijke verplichtingen, zoals in Uw geval lesgeven - niet een uur kan gaan zitten terwijl Je les moet geven - is even logisch als het vorige - maar moet dat dan ???? neen toch ..... je dient dat uur les te geven, punt.

Een moment - uur van puur geluk - dat je dat kan - mag - het geluk van dat moment/periode beleven in vrijheid, ipv je vast te houden aan de verplichting dat je dat MOET doen ;)

Was dat niet de keuze die Je hebt gemaakt toen Je begon les te geven, of die job aanvaarde, of de opleiding ervan begon ?

Of zijn we vergeten welke keuze we ooit hebben gemaakt ?

Of zijn we vergeten dat wat we ondervinden nu, en meemaken het resultaat is van onze vroeger handelingen - keuzes ;)

Toegeven dat het moeilijk is om dat te aanvaarden, en zeker ons te herinneren waar we ooit die keuze hebben gemaakt of die handeling(en) hebben gedaan.

Wil je het anders in de toekomst ? - doe daar dan nu daar de juiste handelingen voor ;)

pol.

Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.079 seconden met 22 queries.