Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wat is Reiki?  (gelezen 3589 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
Wat is Reiki?
« Gepost op: 25 oktober 2015, 02:07:08 »

De vraag wat Reiki is heeft me een tijdje geleden wel beziggehouden. Dit was vanwege een stukje tekst dat ik er zelf ooit over geschreven had en de behoefte dit te herschrijven.

"Wat is Reiki?" is vaak één van de eerste vragen, maar misschien wel één van de lastigste om te beantwoorden.

Althans, dat vind ik. Vooral omdat ik zo genuanceerd en uitgebreid mogelijk wil zijn :P
En dan kijk ik zelf naar de definitie vanuit de meeste moderne/huidige (Westerse?) stromingen en de meer oorspronkelijke definitie die men in het vroege spirituele onderwijs van Usui-sensei gebruikte. In de meeste moderne vormen van 'Reiki-beoefening' verwijst het (heeel kort door de bocht) naar een energie dat in handoplegging gebruikt wordt én voor de methode van werken met de energie en in de meer oorspronkelijke beoefening verwijst het (heeeel kort door de bocht) naar spirituele verlichting en niet naar een methode.

Hoe kijken jullie naar de vraag wat Reiki is?

Sabine

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is Reiki?
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2015, 06:54:39 »

Hoi,

Ik zou reiki nu omschrijven als een methode tot ontwikkeling en groei.
Indien je snel groeit, zonder die intentie te hebben, kun je tot reiki komen en dat is dan de verlichting.

zoiets...

Groetjes,
Sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Sabine

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2015, 17:40:15 »

oja, het is ook een Godsgeschenk, of een geschenk van God, de rijke energie die we mogen en kunnen ontvangen  :hart:

En voor mezelf sprekende, zonder een discussie te willen uitlokken, vind ik de westerse reiki een andere omschrijving hebben dan de oosterse.
Het één is daarom niet beter dan het ander, maar het is wel anders... zoals appelen en peren beiden lekker zijn, maar ze wel anders zijn.
Uiteraard heb ik ook een voorkeur, nadat ik van beiden heb geproefd :)

Hoe ik dan westers zou omschrijven... hmm.. moeilijk, fijne energie om te mogen ontvangen, maar het veranderd (en verankerd) mezelf niet als persoon.
Ik zou het omschrijven als een pleister op de wonde, dus ook wel healend.

Maar Oosters voel ik mezelf als persoon en qua innerlijke vrede enzo veel meer veranderen.

mssn is dat niet wat reiki 'is' maar wat het met je doet bedacht ik net, maar ja.. ik heb het nu toch geschreven :p
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2015, 19:57:44 »

Hier waag ik me nog niet even aan. : :zwaai:
Pfffffffffffffffftttttttttttttttttt.
Groet
Dick

Polleken

• Actief Master
  • FREE TIBET Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2015, 14:14:23 »

Hoi,

ik stuur de vraag terug - want niemand beter als Jij Frank - door je studie in kanji enzo - kan dit beter omschrijven.
Echter :
Lopen begint bij gaan - begint bij kruipen - begint bij geboren worden - begint bij .... enz.
Alles heeft een oorsprong.
De leer van Usui Sensei begint bij Boeddhisme + links en rechts nog invloeden, allen verwijzend naar de oorsprong :
De Dhamma (Dharma ) - neergezet door Gothama de Boeddha.
Pas na Hem ontstond het Boeddhisme - Hijzelf was geen Boeddhist - Hij onderwees de Dhamma : vrij vertaald betekend Dhamma : wet - wet van de natuur, of natuurwet.
Gothama ontdekte deze wet - na studie bij andere leraars en daarna door pure en ver doorgedreven zelfobservatie.
Hij ontdekte dat deze wet én dat ze universeel is - en geldt voor ieder mens - ongeacht zn afkomt-studie-religie-geaardheid-kleur- .... enz

Tot zn sterfbed heeft Hij de manier waarop HIj deze Dhamma heeft ontdekt onderwezen - en ging er van uit dat deze toegankelijk was en is voor iedereen.

Hij onderwees deze :
De kern en diepste essentie van dit onderwijs is wat Hij noemde : 4-edele waarheden - ieder voor zich al een bundel oefening - van de 1ste naar de 2de naar de 3de en dan de 4de.
Deze 4de staat gekend als het 8-voudige pad - een pad dat we dienen te gaan - een levensweg - waarin vele waarheden ook terugkomen in sommige andere religiën.
8 verschillende punten, waarvan het ene het gevolg is van het andere, en toch nog alle 8 niet zonder elkaar kunnen en steeds naar elkaar verwijzen.

1-juist zien
2-juist denken
3-juiste oplettendheid
4-juist spreken
5-juist handelen
6-juiste ijver
7-juiste concentratie
8-juiste levensonderhoud

Het begin hierin - net zoals bij alles een begin is = juist zien
Het is onmogelijk om juist te denken of te spreken of te handelen of te ...... noem maar op, als we niet juist zien.
Vrij vertaald is dit : de dingen zien zoals ze écht zijn - en niet zoals we denken of zouden willen dat ze zijn ... -

Waar wil ik nu naar toe ?

wel :

Wat is Reiki ?
Wat is Reiki-Ho ?

Ja inderdaad ik ben daar weer - toch begint het daar, niet enkel voor Reiki of Reiki-Ho maar voor alles - écht voor alles - alles in je omgeving allles wat je kan waarnemen - tzij visueel tzij met eender welk zintuig of orgaan of denkend.

Wat je waarneemt : zie de dingen zoals ze zijn, en dan pas kan je verder, zoniet blijf je ter plaatse trappen, wat betekend : achteruitgang.

Graag antwoord op de vraag : Wat is Reiki  ;)

:gassho2:

De pessimisten zoeken achter iedere mogelijkheid een moeilijkheid
De optimisten achter iedere moeilijkheid een mogelijkheid.

Inge

• Actief Master
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2015, 21:09:54 »

Liefde ...

met hoofdletter  :yes:

voel ik  :hart:
We All start with All there is.  It's how we use it, that makes things possible.

Frank

• Administrator
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2016, 22:12:22 »

Leuke, mooie, interessante reacties.

Mooi, Inge, Liefde met hoofdletter  :yes:
Tot Reiki komen, en dat is dan de verlichting, dat is ook mooi Sabine ^.^

"Reiki" is voor mij het woord dat verwijst naar de "energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn," de energie van ultiem geluk en perfecte balans, het Licht. De energie die de verlichte uitstraalt.

Zolang je niet op z'n minst voor een moment één kunt zijn met dat bewustzijn, met de eenheid die dat inhoudt, is het geen "Reiki" in die definitie. En volgens mij is dat een definitie die heel dicht staat bij wat Usui-sensei bedoelde.
Dat is de reden dat ik tegenwoordig niet meer zeg dat ik Reiki geef. Ik geef energie door. En welk energiespectrum ik doorgeef is afhankelijk van mijn staat van zijn. Hoe meer ik ontwikkel door het beoefenen van Usui-sensei's meditaties, hoe meer mijn energie in overeenstemming komt met die definitie van Reiki. Maar claimen dat ik zo ver ben zou ik niet willen en zou bovendien onterecht zijn.

Tegenwoordig wordt er vaak een algemene universele levensenergie bedoeld met het woord "Reiki" en een energie die helpt bij het behandelen van lichamelijke en geestelijke ongemakken en algemeen welzijn.
Die interpretatie gebruikte ik vroeger ook, maar tegenwoordig voel ik meer voor de interpretatie uit Usui-sensei's spirituele leer.

Wat is Reiki-Ho ?

Reiki Hō zou voor een leerling van Usui-sensei of een beoefenaar van Usui Reiki Ryōhō de methode of de weg naar balans, harmonie, (ultiem) geluk, spirituele ontwikkeling en uiteindelijk de verlichting zijn.
De methode, het pad, de levenskunst.

En "Reiki" de energie waarop de beoefenaar resoneert of die hij/zij uitstraalt als diegene ver op dat pad gekomen is.

Voor een beoefenaar van een gangbare Westerse stroming zou Reiki Hō een methode kunnen zijn dat werkt met spirituele energie ter bevordering van lichamelijke en geestelijke gezondheid en algemeen welbevinden.

Het hangt er denk ik vanaf vanuit welke traditie je het bekijkt.
Voor mij is het 't eerste.

Maar er is niet per se een goede of foute definitie. Het gaat in dit topic ook vooral over je eigen visie op het woord.
Wat is het, wat is Reiki volgens jou? ^.^

Het is sowieso goed, omdat het je eigen begrip is.

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2016, 11:17:04 »

Reiki is om te beginnen een verzamelnaam geworden voor heel veel verschillende dingen.
Dat maakt het lastig de vraag te beantwoorden omdat je hierdoor in de breedte gaat. "Mijn Reiki" is dus al iets anders dan bv "die van Frank en Pol".

Is Reiki Liefde?
Wat is dan de definitie voor Liefde die je gebruikt?
Oftewel wat valt daar onder?

Ik hoor ook wel eens " dat is niet Reiki"
Daar wordt meestal gedrag mee bedoelt wat niet gewenst is.
Maar is dat werkelijk zo?

Even naar christendom kijkend: waarom zouden er geen oorlogen als ze ook in de bijbel benoemd worden.

En waarom zouden wij het enige zoogdier zijn met zoveel onnodige eigenschappen?

Kortom lastig te beantwoorden.

Maar ik vind het al lastig om het voor mij alleen te beantwoorden.
Misschien is er wel iets overkoepelende verklaring dan zou ik die nemen uit de sambala traditie ( gelieerrd aan boedhisme ) waar ik uit kom.

" We zijn allemaal verlicht maar er hangen sluiers voor "

Maar wat dan de sluiers zijn voor bv mensen die psychiatrische patiënten zijn met geweldadig gedrag....????
Er is zoveel wat we niet weten  :oops:
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 11:36:19 door Nyncke »
Ik geloof in leven voor de dood

Erika

• Actief Master
    • Helende Energieën Delft
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2016, 10:40:47 »

Reiki: Een methode om het zelf genezende vermogen te stimuleren en te activeren  :yy:
"Het bewust worden van jezelf om te zijn wie je werkelijk bent"

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2016, 12:29:58 »

Op lichamelijk, verstandelijk, psychisch en spiritueel vlak  :hart:
Ik geloof in leven voor de dood

infinity

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2016, 21:17:39 »

Reiki is een brug die naar ons reikt voorbij de illusie van onze werkelijkheid. Een zijden draadje waarlangs levensenergie doorsijpelt voor iedereen die er voor open staat. Reiki beschermt, biedt troost, hoop en verlossing. Reiki laat ons zien wat ook kán Zijn.

in liefde,

Gaëlle
To the Good Medicine in each and every being, People, places and things, Creator’s Light, That connects us to Earth and Sky, As Children walking between the worlds
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.075 seconden met 23 queries.