Leuke, mooie, interessante reacties.
Mooi, Inge, Liefde met hoofdletter
Tot Reiki komen, en dat is dan de verlichting, dat is ook mooi Sabine ^.^
"Reiki" is voor mij het woord dat verwijst naar de "energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn," de energie van ultiem geluk en perfecte balans, het Licht. De energie die de verlichte uitstraalt.
Zolang je niet op z'n minst voor een moment één kunt zijn met dat bewustzijn, met de eenheid die dat inhoudt, is het geen "Reiki" in die definitie. En volgens mij is dat een definitie die heel dicht staat bij wat Usui-sensei bedoelde.
Dat is de reden dat ik tegenwoordig niet meer zeg dat ik Reiki geef. Ik geef energie door. En welk energiespectrum ik doorgeef is afhankelijk van mijn staat van zijn. Hoe meer ik ontwikkel door het beoefenen van Usui-sensei's meditaties, hoe meer mijn energie in overeenstemming komt met die definitie van Reiki. Maar claimen dat ik zo ver ben zou ik niet willen en zou bovendien onterecht zijn.
Tegenwoordig wordt er vaak een algemene universele levensenergie bedoeld met het woord "Reiki" en een energie die helpt bij het behandelen van lichamelijke en geestelijke ongemakken en algemeen welzijn.
Die interpretatie gebruikte ik vroeger ook, maar tegenwoordig voel ik meer voor de interpretatie uit Usui-sensei's spirituele leer.
Wat is Reiki-Ho ?
Reiki Hō zou voor een leerling van Usui-sensei of een beoefenaar van Usui Reiki Ryōhō de methode of de weg naar balans, harmonie, (ultiem) geluk, spirituele ontwikkeling en uiteindelijk de verlichting zijn.
De methode, het pad, de levenskunst.
En "Reiki" de energie waarop de beoefenaar resoneert of die hij/zij uitstraalt als diegene ver op dat pad gekomen is.
Voor een beoefenaar van een gangbare Westerse stroming zou Reiki Hō een methode kunnen zijn dat werkt met spirituele energie ter bevordering van lichamelijke en geestelijke gezondheid en algemeen welbevinden.
Het hangt er denk ik vanaf vanuit welke traditie je het bekijkt.
Voor mij is het 't eerste.
Maar er is niet per se een goede of foute definitie. Het gaat in dit topic ook vooral over je eigen visie op het woord.
Wat is het, wat is Reiki volgens jou? ^.^
Het is sowieso goed, omdat het je eigen begrip is.