Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bepaalde rituelen voor of tijdens reikibehandeling?  (gelezen 2821 keer)

Soppeke

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Bepaalde rituelen voor of tijdens reikibehandeling?
« Gepost op: 12 februari 2016, 17:28:27 »

Hallo allemaal, ik heb nog maar een goed maandje Reiki 1 gekregen. Wij leerden op de cursus om ons eerst te aarden, daarna onze handen te openen en dan te vragen ' laat Reiki door mij stromen' . Wat leerden jullie zoal als voorbereiding op de behandeling voor jezelf of voor een ander? En tijdens de behandeling zelf, denken jullie iets speciaal, visualiseren jullie de energie of concentreren jullie je op je handen of komen jullie in een soort meditatiestaat?
Hartelijke groet,
Sofie

Sabine

• Lid
Re: Bepaalde rituelen voor of tijdens reikibehandeling?
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2016, 08:48:19 »

Hoi Soppeke,

Ik heb 2 manieren geleerd, de westerse en nu ben ik nog bezig met het Oosterse pad/stroom.

Bij de westerse methode was het ook zo dat ik enkel moest 'denken' aan de reiki en het laten stromen door mijn handen.
Echter ervaarde ik daar niet zoveel van, of toch niet meer dan de energie die ervoor al kon voelen door een andere cursus te volgen..  Ik voelde me een beetje 'bedrogen' want ik voelde niets meer of minder na mijn inwijding.  Dat was de reden waardoor ik op internet ging zoeken en dit forum vond.  Daar ben ik tot op vandaag nog steeds dankbaar voor!!  :hart:
Ik wist immers niet dat er verschillende stromingen waren, en zoveel verschillende ervaringen hierin.
Hier las ik dan geboeid over een ander pad, waarbij geen inwijdingen zijn, maar meditatie en reiju enzo en dat het een pad was meer gericht tot zelf ontwikkeling.
Dat sprak (en spreekt) mij enorm aan, het is 'thuiskomen'. 
Bij deze manier mediteer je eerst alvorens je aan reiki begint, je denkt of visualiseert ook niet, je focust niet... je ademt en laat het gebeuren zonder inmening van 'jezelf' of gedachten of iets te willen (veranderen) enz.
Vroeger wou ik altijd dat 'ze iets voelden' of dat ik iets voelde of dat de pijn weg ging of.... zoveel 'ik wil'... nu ervaar ik gewoon een vrede en laat ik het gebeuren in vertrouwen. :gassho1:

Liefs,
Sabine
"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Soppeke

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2016, 14:10:20 »

Dankjewel Sabine voor je antwoord! Tijdens de cursus is er bij mij niet zo op ingegaan wat je dan tijdens je de behandeling aan jezelf of aan anderen geeft 'doet' of 'denkt'  , en dat vroeg ik me dus af. Ik probeer me eigenlijk nu tijdens een behandeling een beetje op dezelfde manier af te stemmen als wanneer ik mediteer, maar of ik het zo goed doe weet ik eigenlijk niet goed. Als je mediteert stem je je toch ook af op 'de bron' van liefde, licht, energie,... en dat doe ik nu ook en verder is ons dat zinnetje aangeleerd 'laat reiki door mij stromen', en dat gebruik ik ook vaak. Maar ik was nieuwsgierig hoe anderen het aangeleerd hebben of vanuit ervaring doen. Dankjewel om jouw manier met me te delen! :hart:

Sabine

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2016, 14:54:57 »

Hey,

Net zoals er vele stromingen zijn in reiki, zijn er vele methodes in meditatie.
Bij de ene stem je mssn af op licht/liefde, bij de andere meditatie doe je 'niets' en stem je niet af op iets 'buiten' jezelf  :)
Dus zelf stem ik me tijdens meditatie niet speciaal af op licht, ook al krijg ik er soms een licht en/of diep vredig gevoel van  :hart:

Welke meditatie doe je? Heb je er meerdere geprobeerd? Welke verschillen kon je ervaren?

Liefs,
Sabine

"Moge alle levende wezens gelukkig zijn" Boeddha

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2016, 20:12:16 »

Ik haal een paar x diep adem en als ik mezelf behandel liggen mijn handen al op mezelf.
Als ik een ander behandel maak ik contact door mijn handen op de schouders te leggen.

Mediteren kan op ik weet niet hoeveel verschillende manieren, ik gebruik het niet binnen Reiki.

Ik visualiseer niks.
En als het druk met gedachten worden tijdens het behandelen ga ik terug naar mijn lijf en voel dat en de adem en soms laat ik het ook gewoon zijn gang gaan.

Als je pas een maand geleden bent ingewijd zou ik vooral heel veel uitproberen. Je kunt niet echt iets fout doen.
En door lekker creatief van alles te proberen k u n je wel zien wat voor jou ( op dit moment ) werkt.
Ik geloof in leven voor de dood

Soppeke

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2016, 10:40:16 »

Dank je Nyncke voor je antwoord! Ik heb idd al veel uitgeprobeerd. Als ik reiki geef aan de kinderen of mijn partner bvb dan wordt het eigenlijk al vanzelf rustig in mijn hoofd, ik kan me dan heel goed afsluiten van de omgeving ook al staat zelfs de TV op, ik kan het ook op de trein bvb. Ik geef de kids wel eens reiki als ze een tekenfilm kijken, ze vragen daar dan vaak zelf om en dan kunnen zij en ik het ook heel goed voelen stromen. Hier doen we veel huis, tuin en keuken reiki  :p, stijve nek die geblokkeerd zit: paar keer reiki die dag en mijn partner had er geen last meer van, kloppende zwerende vinger , paar keer reiki en de pijn was weg, oorontsteking: hele verdere nacht reiki en 's morgens was de pijn weg en daarvoor trekken we ons niet elke keer in volledige zen stilte terug, hoewel we dat wel zo aanleerden op de cursus. Reiki stroomt blijkbaar ook gewoon als je het tussendoor doet. Enkel als ik echt de tijd wil nemen voor een volledige zelfbehandeling dan ga ik ergens rustig in stilte zitten of liggen. Ik werk wel met mijn ademhaling om me rustiger te voelen. Maar als je nog maar net reiki hebt dan vraag je je heel veel af of je het wel goed doet, maar uit jullie antwoorden blijkt dat je daar eigenlijk zelf een weg in moet vinden en zelf uitproberen wat wel en niet werkt.

Nyncke

• Actief Master
  • Pakken wat je pakken kan.
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2016, 11:06:59 »

Experimenteren ja vooral doen!
Er is geen goed of fout, wel is er ethiek die om de hoek komt kijken. Maar als je denkt vanuit " wat gij niet wil dat u geschied doe dat ook een ander niet" dan kom je al een heel eind.
Ik geloof in leven voor de dood

Titia

• Algemene moderator
  • Actief Master
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2016, 13:17:15 »

Hoi,
Apart om dit zo te lezen van jullie, Nyncke, Sabine en Soppeke,

Ik heb 'al' reiki vanaf 1993 en heb zelf de weg gevonden naar hoe jullie het beschrijven. Ik ontving Reiki in de tijd dat Masters een soort Goeroes waren, tijdens de workshops op de emoties van mensen werd gewerkt in grote groepen en dat iedereen naar huis ging zwevend, met het idee nu veel interessanter en belangrijker te zijn dan de rest van de wereld, dat ze de wereld en iedereen om zich heen moesten redden. Dat ze echte genezers waren!

Gewoon helemaal niks is inderdaad het antwoord :)
Ik heb ook van alles uitgeprobeerd en kwam tot de conclusie dat het verschil tussen Reiki en zgn. healing is dat je bij Reiki geen plan maakt en dus alles overlaat wat volgens mij ten goede komt aan alles en iedereen.

Tegen mijn cursisten zei ik dit: de Reiki-beginselen leren ons je op dit moment geen zorgen te maken. Dat geldt ook voor een Reiki-behandeling die je geeft en de effecten die het kan hebben. Zet je verstand dus op nul, je ego in de hoek en je hart open en geef dan pas een behandeling. Je liefde en intentie zijn genoeg en de rest laat je over aan de persoon die je behandelt, die uiteindelijk de genezer van zichzelf is. Laat elke gehechtheid aan de uitkomst van een behandeling los en wees vooral niet bang voor iets dat zou kunnen gebeuren. De energie en degene die het ontvangt doen altijd wat goed is op dat moment.

Op een gegeven moment weet ik nog dat ik in de war raakte van al die verhalen over zus of zo te doen.
Ik heb toen geexperimenteerd met als ik iemand een totaal behandeling gaf, alleen maar aan mijn eigen ademhaling te denken en die te volgen. Helemaal niet de aandacht naar mijn handen en naar degene die ik behandelde. Dus ook niet meer 'voelen in je handen waar iets nodig is' dat praatje....en het ging zo wonderlijk goed allemaal dat ik dit altijd zo ben blijven doen. En apart is dat áls er aandacht nodig is of áls ik een ingeving moet krijgen om door te geven, dit evengoed gebeurt. Het komt daar doorheen :)

warme groet
Titia

Moed is niet vrij zijn van angst maar bang zijn en toch doorgaan

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Usui-Reiki-Ryōhō.nl
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2016, 15:27:41 »

Mooie reactie, Titia!
De verbinding tussen de 5 principes (Gokai) en de behandeling is heel belangrijk. Mooi dat je dat zo aan je cursisten doorgaf   :D

@Soppeke: leuk topic!

Wat leerden jullie zoal als voorbereiding op de behandeling voor jezelf of voor een ander?

Er is een verschil tussen wat ik in eerdere cursussen geleerd heb en wat ik nu beoefen. Nu beoefen ik het als spirituele leer en heb ik bepaalde dingen uit de Westerse aanpak zoals ik dat eerst geleerd had achter me gelaten.
Het aarden heb ik ook geleerd toen ik met Reiki op de gangbare Westerse manier begon. Onderdeel daarvan was ook het bewust verbinden met de Reiki energie, zoals dat toen verwoord werd.
Dat lijken mij prima methodes. En die bewuste aarding kan ook heel belangrijk zijn, zeker als de aarding niet terugkomt in andere oefeningen of meditaties in de stroming die je geleerd hebt. Dat zou ik absoluut aanraden.

Wat ik zelf doe aan voorbereiding?
Ik zorg dat ik in de juiste staat van zijn ben. Het is een soort meditatieve staat, heel mindful, met een open geest en zo weinig mogelijk ego. Die meditatieve staat kan je bereiken via meditatie, maar als je voldoende ervaring hebt opgebouwd met die staat van bewustzijn dan kan je er op een gegeven moment ook zo instappen.

Daarna leg ik mijn handen neer, met de intentie dat de ontvanger mag ontvangen wat hij/zij nodig heeft (wat dat is vul ik niet in) en laat ik me leiden door de energie/bewustzijn.

En tijdens de behandeling zelf, denken jullie iets speciaal, visualiseren jullie de energie of concentreren jullie je op je handen of komen jullie in een soort meditatiestaat?

Denken, aan zo min mogelijk. Visualiseren doe ik ook niet. Met visualiseren is je geest ook "bezig," visualiseren is een vorm van controle uitoefenen, terwijl het naar mijn ervaring juist gaat om loslaten. Hoe meer je loslaat, hoe vrijer en opener je bewustzijn is. Hoe opener je bewustzijn, hoe beter.

Als je mediteert stem je je toch ook af op 'de bron' van liefde, licht, energie,...

Niet per se. Er zijn zoveel verschillende soorten meditaties. En iedere meditatie heeft een ander doel of een ander effect.
Bij sommige meditaties visualiseer je, bij sommige niet. Sommige meditaties 'doen iets' met energie, sommige meditaties niet. Bij sommige meditaties wordt je door iemand geleid of word je er doorheen gepraat, bij sommige meditaties niet. Sommige meditaties zijn gericht op het afnemen van gedachten of toenemen van concentratie, terwijl andere meditaties gericht kunnen zijn op het ontmoeten van een soort geleidegids, het loslaten van trauma's, het verkrijgen van inzicht, verhogen van bewustzijn etc. etc.

Reiki stroomt blijkbaar ook gewoon als je het tussendoor doet.

Zeker! Maar, dit werkt voor de één beter of makkelijker dan voor de ander. Het hangt allemaal samen met de staat van je bewustzijn op dat moment.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.062 seconden met 23 queries.