Mooie reactie, Titia!
De verbinding tussen de 5 principes (Gokai) en de behandeling is heel belangrijk. Mooi dat je dat zo aan je cursisten doorgaf
@Soppeke: leuk topic!
Wat leerden jullie zoal als voorbereiding op de behandeling voor jezelf of voor een ander?
Er is een verschil tussen wat ik in eerdere cursussen geleerd heb en wat ik nu beoefen. Nu beoefen ik het als spirituele leer en heb ik bepaalde dingen uit de Westerse aanpak zoals ik dat eerst geleerd had achter me gelaten.
Het aarden heb ik ook geleerd toen ik met Reiki op de gangbare Westerse manier begon. Onderdeel daarvan was ook het bewust verbinden met de Reiki energie, zoals dat toen verwoord werd.
Dat lijken mij prima methodes. En die bewuste aarding kan ook heel belangrijk zijn, zeker als de aarding niet terugkomt in andere oefeningen of meditaties in de stroming die je geleerd hebt. Dat zou ik absoluut aanraden.
Wat ik zelf doe aan voorbereiding?
Ik zorg dat ik in de juiste staat van zijn ben. Het is een soort meditatieve staat, heel mindful, met een open geest en zo weinig mogelijk ego. Die meditatieve staat kan je bereiken via meditatie, maar als je voldoende ervaring hebt opgebouwd met die staat van bewustzijn dan kan je er op een gegeven moment ook zo instappen.
Daarna leg ik mijn handen neer, met de intentie dat de ontvanger mag ontvangen wat hij/zij nodig heeft (wat dat is vul ik niet in) en laat ik me leiden door de energie/bewustzijn.
En tijdens de behandeling zelf, denken jullie iets speciaal, visualiseren jullie de energie of concentreren jullie je op je handen of komen jullie in een soort meditatiestaat?
Denken, aan zo min mogelijk. Visualiseren doe ik ook niet. Met visualiseren is je geest ook "bezig," visualiseren is een vorm van controle uitoefenen, terwijl het naar mijn ervaring juist gaat om loslaten. Hoe meer je loslaat, hoe vrijer en opener je bewustzijn is. Hoe opener je bewustzijn, hoe beter.
Als je mediteert stem je je toch ook af op 'de bron' van liefde, licht, energie,...
Niet per se. Er zijn zoveel verschillende soorten meditaties. En iedere meditatie heeft een ander doel of een ander effect.
Bij sommige meditaties visualiseer je, bij sommige niet. Sommige meditaties 'doen iets' met energie, sommige meditaties niet. Bij sommige meditaties wordt je door iemand geleid of word je er doorheen gepraat, bij sommige meditaties niet. Sommige meditaties zijn gericht op het afnemen van gedachten of toenemen van concentratie, terwijl andere meditaties gericht kunnen zijn op het ontmoeten van een soort geleidegids, het loslaten van trauma's, het verkrijgen van inzicht, verhogen van bewustzijn etc. etc.
Reiki stroomt blijkbaar ook gewoon als je het tussendoor doet.
Zeker! Maar, dit werkt voor de één beter of makkelijker dan voor de ander. Het hangt allemaal samen met de staat van je bewustzijn op dat moment.