Hai Sofie,
Zoveel mensen, zoveel methodes.
Toen ik de Reiki II cursus volgde (Westerse methode) leerde ik door eerst het 3e symbool, de HSZSN, de tekenen of te visualiseren en de persoon in de visualisatie te behandelen. Het gebruiken van de andere symbolen was dan optioneel. CKR zou goed zijn voor "dit" en "dat" en in "die situaties" ingezet kunnen worden en voor SHK leerde ik ook allerlei toepassingen. Er werd ook in de cursus behandeld dat we het via een foto konden doen, via een soort knuffel als surrogaat of met je been als surrogaat (en dan de handen op je been leggen en visualiseren dat je de andere persoon behandelt).
Die methodes met een knuffel of mijn been als surrogaat heb ik nooit gebruikt. Ik heb heeeel erg in het begin nog wel eens een hand op een foto gelegd en er symbolen boven getekend, maar uiteindelijk deed ik het vooral met visualisatie.
Toen ik eenmaal de wat meer oorspronkelijke Japanse kant op ging leerde ik hulpmiddelen zoals foto's, visualisaties en symbolen los te laten.
Nu doe ik het op een soortgelijke manier als Sabine omschrijft.
Ik zorg dat ik in een specifieke meditatieve staat ben en van daaruit bied ik de energie aan. Of eigenlijk: de meditatieve staat opent de weg voor de ander om te ontvangen wat er nodig is.
Waar staat HSZSN voor? En wat sla je aan?
Zoals Ilse al zegt, het derde symbool.
In Westerse stromingen wordt het vaak als afkorting voor de naam van het derde symbool gebruikt. Voluit is het Hon Sha Ze Shonen, afgekort HSZSN.
het wordt vaak als de naam van het symbool gezien, terwijl het in Japan gewoon "symbool 3" wordt genoemd. Het symbool is ook eigenlijk niet echt een symbool zoals de eerste twee (CKR & SHK). Het is een Japanse zin.
*Gasshō*
Frank