Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Alleen vandaag maak ik me niet boos  (gelezen 3419 keer)

Kenny

• Gast
Alleen vandaag maak ik me niet boos
« Gepost op: 16 juli 2009, 00:53:06 »

Hoi,

Wat betekent dit Reiki principe voor jou?
"Alleen vandaag maak ik me niet boos."

:kwaad:

Wil dat zeggen dat je als Reiki-beoefenaar nooit meer boos mag zijn, en dat je het helemaal fout doet als het toch nog een keer gebeurt?

:cheer_boos:

Volgens mij helemaal niet.

Ik bekijk het zo:
Als je merkt dat iets of iemand je boosheid opwekt, ga dan eens op onderzoek naar die boosheid. Ze is tenslotte van jouw. Tracht er iets uit te leren, te ontdekken, in op te ruimen, ga voor de spiegel staan en bekijk je eigen aandeel, vraag jezelf eens af: welke betekenis heeft het gedrag van de ander voor mij? En waar heb ik die betekenis ooit geleerd? En ... wanneer pas ik zelf dat gedrag toe? Wat wil ik er dan mee uitdrukken?

Is mijn interpretatie van het gedrag van de ander juist of is het eigenlijk mijn ... probleem?

:bitchslap:

...

Ben maar luidop aan t denken.

Warme groeten
Kenny
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2009, 00:57:38 door Kenny »

Myriam

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alleen vandaag maak ik me niet boos
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2009, 01:23:22 »

Ik zie het zo: boos zijn is nutteloze energieverspilling, zeker wanneer je erin blijft steken, je kan er beter iets mee doen, zoals de situatie healen, maar aangezien ik nog geen reiki 2 heb, kan ik dit voorlopig nog niet   :(  Nog een beetje geduld oefenen, volgende maand is het zover, hoop ik, want mijn reikimaster heeft nog geen datum vastgelegd. Dus probeer ik mij voorlopig zo min mogelijk boos te maken om niet heel der dagen in dat gevoel te blijven steken. Ik ben volop de boeken van the secret , de sleutel ea aan het lezen en die zeggen dat wanneer je boze gedachten naar het universum stuurt, je boze gedachten terug krijgt, vandaar dat ik liever dankbare gedachten stuur, maar dat is dan weer moeilijk wanneer je Neda's verhaal hoort ... amaai, wanneer ik dit terug lees bedenk ik mij dat ik beter in mijn bed kan kruipen, mijn gedachten beginnen een beetje door elkaar te lopen.

Liefs,

Myriam
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2009, 01:30:18 door Myriam »
In de steen slaapt het bewustzijn, in de plant droomt het, in het dier begint het te ontwaken en in de mens wordt het tot leven gewekt. (spreuk van een oude zen-meester)

leau

• Lid
    • ilonamh
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2009, 10:01:05 »

Boos zijn is zeker geen nutteloze tijdsverspilling. Ik ben het met Kenny eens, het is mooi als je erachter kan komen wat het precies is wat die gevoelens opwekt. Maar ik weet uit ervaring dat dat niet iets is wat zomaar één twee drie lukt. Als je boos bent dan ben je boos... en niets heerlijker om daar iemand anders de schuld van te geven haha.
Maar...
Mijn boosheid is altijd mijn eigen gevoel en ook al geef ik daar soms heel graag iemand anders de schuld van, toch moet ik daarna eigenlijk altijd wel toegeven dat, als ik perse iemand de schuld wil geven, die schuld toch altijd wel bij mezelf ligt. Maar ja, tegen die tijd is mijn boosheid ook wel weer verdwenen.
Dus als ik boos ben, is het voor mij meestal wel een leerzame ervaring. En niet nutteloos dus.
Voor mijn omgeving iets minder...  ;)

Liefs,
Ilona

Els

• Lid
    • Qi2Balance
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2009, 10:24:38 »

Ik sukkel nogal eens met de Reiki-leefregels. En maak je niet boos is daar ook zo'n moeilijke in.

Ik ben het wel eens met wat hier wordt geschreven, dat het niet nutteloos is wanneer je de oorzaak van je boosheid vindt, en daaruit kan leren. Maar ik moet toegeven dat ik de oorzaak niet altijd achterhaal, en er dus eigenlijk niet uit leer (?) En als ik dan de oorzaak niet vindt, of als blijkt dat ik me uiteindelijk om niets heb boosgemaakt op iets of iemand die het eigenlijk niet verdiende, dan wordt ik boos en teleurgesteld over mezelf.. Nog werk aan de winkel dus!  :huh:

knuf
*The  Earth does not belong to us, We belong to the Earth * - Chief Seattle

Myriam

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2009, 11:19:07 »

Dat bedoelde ik ook, dat het niet nutteloos is wanneer je er iets uit leert en er iets mee doet, maar wanneer je in die boze gevoelens blijft steken wel. De kunst is snel te (h)erkennen dat je boos bent en waarom zodat je verder kan.
Ik merk een enorm verschil bij mij sinds ik reiki doe. Vroeger maakte ik mij om het miste druk, bleef erin steken en werd uiteindelijk boos. Nu is mijn motto "vandaag maak ik mij geen zorgen" en ik ben nog zelden boos, of laat iets zeer snel terug los en  geef het aan het universum.

Liefs,  :hart:

Myriam
In de steen slaapt het bewustzijn, in de plant droomt het, in het dier begint het te ontwaken en in de mens wordt het tot leven gewekt. (spreuk van een oude zen-meester)

Els

• Lid
    • Qi2Balance
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2009, 13:39:51 »

ik ben nog zelden boos, of laat iets zeer snel terug los en  geef het aan het universum.

Wel, tis daar dat ik nog wel wat in te leren heb... Da loslaten :-)
Hoewel ik moet zeggen dat ik sinds ik reiki heb (en zeker ook sinds ik munay-ki heb leren kenne) beter kan relativeren en minder blijf vasthangen in woede of dergelijke... Dus ik ben op de goede weg  :engeltje:

:bye:

Veerle

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2009, 14:07:05 »

Ik sluit me aan bij voorgaande, boosheid onderzoeken en kijken wat de betekenis is? vanwaar komt het? ...
Het gevoel doorleven dat aan de oorsprong ligt, want ik merk van als ik boos ben dat ik eerder gekwetst ben (of beter m'n ego lol) en dan biedt relativeren of eens goed zielig zijn voor mij een oplossing

Wat ik moeilijk vind is een evenwicht vinden in mij niet boos maken en mijn boosheid opkroppen. Boosheid mag op een verstandige wijze geuit worden, vind ik, want ik merk in mijn omgeving dat mensen die heel boos zijn, en dat niet uiten (vaak) kampen met allerlei ongemakken...astma is er eentje van, zo ook maagpijn, maagzweren...

groetjes,
Veerle

Inge

• Actief Master
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2009, 14:40:13 »

zijn we hier niet op aarde om het aardse leven te ervaren?  horen emoties daar niet bij? durf ze beleven, ga er in staan, voel ze, ervaar ze ten volle, bekijk ze, zijn ze wel van mij en zo ja, wat vertellen ze over mezelf? én laat ze nadien los!!!  weer een mooie les geleerd ...  :jeej:

liefs

inge
We All start with All there is.  It's how we use it, that makes things possible.

Polleken

• Actief Master
  • Geslacht: Man
  • FREE TIBET Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2009, 16:37:55 »

Hoi,

Gokai ( de reikiprincipes ) is bedoeling om deze te mantreren dagelijks, zoals in de tekst ook staat: 's morgens en 's avonds handen in Gassho, en zing ( bid ).

Het mantreren of zingen of luidop opzeggen van deze mantra, heeft als doel de geest te zuiveren.

De verklaring van de zinnen, is regel per regel een complete studie op zich, en wel degelijk volledig gebasseerd op de Dharmaleer van Gautama de Boeddha.

Alleen vandaag geldt voor iedere regel en verwijst naar het " NU "

" Boos Niet " verwijst naar een van de 2 grootste vormen van " het Lijden " namelijk : afkeer.
" Zorgen geen " verwijst naar de andere vorm van lijden : de gehechtheid.

De verklaring gaat dus veeeeel verder dan enkel " boos zijn ".

Feit is dat zoals bij zoveel Oosterse wijsheden, bepaalde zinnen of uitdrukkingen een slogan zijn geworden, en uit hun context zijn/worden getrokken; en also een eigen leven gaan leiden, los van de oorspronkelijke betekenins.
Velen geven er dan nog eens een persoonlijke betekenis aan, en velen blijven halstarrig vasthouden .... ook al weten Zij dat het niet juist is .... aan de new-age betekenins van deze dingen.

Zeer zeer spijtig, want zo ontnemen wij onszelf enorm veel kennis en waarde, maar dat is onze onwetenheid.

Gassho,

pol.
De pessimisten zoeken achter iedere mogelijkheid een moeilijkheid
De optimisten achter iedere moeilijkheid een mogelijkheid.

Kenny

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2009, 16:52:53 »

Dag Pol,

Dan werken we er toch goed mee?
Kwaad zijn is één uiting van afkeer, maar net door naar je eigen kwaadheid en dus je eigen afkeer te gaan kijken, kan je weer gaan groeien.

Warme groeten
Kenny

Polleken

• Actief Master
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2009, 17:26:23 »

Hoi,

Altijd goed om niet boos te zijn, maar We komen der wel achter dat boosheid blijft komen, of een verwant ervan al dan niet in kleinere of grotere vorm.

Het is niet zo, omdat we naar onze boosheid gaan kijken dat we aan onze afkeer werken, boosheid is maar 1 emotie.

Maar dat is wel omgekeerd, en door aan onze afkeer te werken; zorgen we ervoor dat de vele emoties die hieruit ontstaan, geen voedsel vinden om te groeien.
Omgekeerd dus .....

Gassho,

pol.

Kenny

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2009, 23:31:43 »

Dag Pol,

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
Boosheid is idd slechts 1 uiting van afkeer, zoals al gezegd werd toch?

Ergo, er zijn andere 'symptomen' van afkeer. En Reiki heeft de fijne eigenschap om ons de oorzaken te helpen helen, zodanig dat de symptomen hun signaal-functie verliezen.

Ik hoor soms mensen die met Reiki bezig zijn zichzelf veroordelen omdat ze zich in iets hebben opgejaagd. Omdat er een principe is dat lijkt te zeggen dat je niet boos màg zijn. Zo zit het niet in elkaar natuurlijk.

Maar gelukkig is een doorgedreven studie van het boeddhisme en dergelijke niet nodig om van de effecten van Reiki te kunnen genieten. De werking van de mens in interactie met deze energie, gaat voorbij aan het rationele en religieuze dat slechts een denkkader is. Het is een mooi denkkader, maar het is niet de ervaring van in harmonie komen mbv oa Reiki.

Mijn kindjes kunnen zelfs nog niet lezen, laat staan dat ze 's morgens en 's avonds de 5 principes kunnen zingen. Maar toch reageren ze heel goed op Reiki. Dat deden ze zelfs al toen ze nog in de baarmoeder waren.  :hart: Ze hebben natuurlijk, in dit leven althans, nog niet zoveel blokkades kunnen oplopen dan wanneerz e er al 50 j zijn. Maar om een ander voorbeeld te nemen, we hebben hier heel wat dieren die we hebben geadopteerd na een serieuze verwaarlozing. Zij hebben wel al heel wat meegemaakt en ook hun deel van angsten te overwinnen. Ze reciteren geen Reiki principes en kenne er ook de achtergrond niet van zoals wij het kaderen. Toch reageren ze gunstig op Reiki.

Ik zeg niet de de 5 principes overbodig zijn. Ik tracht ze elke dag weer te beleven en dat vergt mij heel wat discipline. Ik vind met Reiki bezig zijn tweeledig: jezelf frequent Reiki geven, maar anderzijds brengt het ook heel wat werk, actie, inspanning met zich mee. De 5 principes omschrijven heel mooi welke facetten van het leven aangeraakt worden door Reiki. Trachten te leven naar deze principes, is Reiki zijn.

Warme groeten
Kenny
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2009, 00:21:00 door Kenny »

Els

• Lid
    • Qi2Balance
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2009, 09:12:11 »

Mooi verwoord Kenny.
Ik denk dat ik me in jouw uitleg kan vinden.

voor mij is 'wees niet boos' een dubbele. In het begin interpreteerde ik het inderdaad als je mag niet boos zijn. Maar zoals Ilse ook schreef blijf je natuurlijk wel mens en leef je hier in dit aardse leven.

Boosheid zal wel iets zijn wat vanuit je ego komt, dat je volgens sommigen hier moet afwerpen (of ik moet de info die ik al op het forum gelezen heb, fout hebben geïnterpreteerd). Maar het is wel je ego dat je hier in dit leven staande houdt denk ik. En door dat ego zijn we ook in staat om zoveel te leren. Want emoties worden 'gecreeëerd' door je 'ego' in mijn ogen. En tis ook je ego dat ermee moet (leren) omgaan. emoties zoals boos zijn horen bij het leven, net zoals frustratie bij het leven hoort. En frustratie of boosheid mag er zijn, zolang je ze kan uiten en een mogelijkheid vind om er op een positieve manier mee om te gaan. Zij het door 'uiten en ze is weg', zij het door ze te onderzoeken en te kunnen plaatsen... En soms is er mee worstelen zelfs een goeie zaak volgens mij. Alleen erin blijven zitten is volgens mij minder, want dan zie je op den duur het goede niet meer...

Ik hoop dat ik hier niet ergens ferm off-topic ben gegaan, en dat ik mezelf een beetje heb duidelijk gemaakt. Tis altijd een beetje al schrijvend zoeken bij mij... - ik kan het (nog) niet zo goed verwoorden als sommige anderen hier   :hart:

dikke knuf
Els  :bye:

Polleken

• Actief Master
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2009, 14:44:06 »

Hoi,

Kenny, Boeddhistische studie is een paar procent theorie en studie uit boeken, misschien wel 99% oefening en werken ipv lezen ..... dat is Boeddhisme, tenminste dat is de bedoeling toch .... en zo doen we het.

En we bedoelen maar voor een zeer klein stukje hetzelfde .....

Het idee dat we met " Reiki " werken ... daar begint het al, geen groter misverstand dan dat .... simpel maar toch moeilijk uit te leggen omdat er geen onderscheid gemaakt word tussen " Reiki " en " Reiki-ho " ... maar dat is Jullie aller keuze, voor mij is het goed.

Verder maken we - ....... - onszelf iets wijs, we spelen slachtoffertje van ons eigen ego, en wat we niet weten of niet willen weten is dat ons ego dat bepaalt, ons ego houd ons voor de gek en doet met ons wat het wil omdat het ego wil overleven.

Precies dat ego staat ons in de weg om " Reiki " te bereiken.

We hebben de keuze, of we zien de realiteit onder ogen, of we spelen verder het slachtoffer van ons ego.

Gassho,

pol.

Veerle

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2009, 15:01:30 »

Hoi,

Wanneer ben je er zeker van dat het ego ons niet langer voor de gek houdt?

groetjes,
Veerle
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.085 seconden met 23 queries.