Dag Pol,
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
Boosheid is idd slechts 1 uiting van afkeer, zoals al gezegd werd toch?
Ergo, er zijn andere 'symptomen' van afkeer. En Reiki heeft de fijne eigenschap om ons de oorzaken te helpen helen, zodanig dat de symptomen hun signaal-functie verliezen.
Ik hoor soms mensen die met Reiki bezig zijn zichzelf veroordelen omdat ze zich in iets hebben opgejaagd. Omdat er een principe is dat lijkt te zeggen dat je niet boos màg zijn. Zo zit het niet in elkaar natuurlijk.
Maar gelukkig is een doorgedreven studie van het boeddhisme en dergelijke niet nodig om van de effecten van Reiki te kunnen genieten. De werking van de mens in interactie met deze energie, gaat voorbij aan het rationele en religieuze dat slechts een denkkader is. Het is een mooi denkkader, maar het is niet de ervaring van in harmonie komen mbv oa Reiki.
Mijn kindjes kunnen zelfs nog niet lezen, laat staan dat ze 's morgens en 's avonds de 5 principes kunnen zingen. Maar toch reageren ze heel goed op Reiki. Dat deden ze zelfs al toen ze nog in de baarmoeder waren.
Ze hebben natuurlijk, in dit leven althans, nog niet zoveel blokkades kunnen oplopen dan wanneerz e er al 50 j zijn. Maar om een ander voorbeeld te nemen, we hebben hier heel wat dieren die we hebben geadopteerd na een serieuze verwaarlozing. Zij hebben wel al heel wat meegemaakt en ook hun deel van angsten te overwinnen. Ze reciteren geen Reiki principes en kenne er ook de achtergrond niet van zoals wij het kaderen. Toch reageren ze gunstig op Reiki.
Ik zeg niet de de 5 principes overbodig zijn. Ik tracht ze elke dag weer te beleven en dat vergt mij heel wat discipline. Ik vind met Reiki bezig zijn tweeledig: jezelf frequent Reiki geven, maar anderzijds brengt het ook heel wat werk, actie, inspanning met zich mee. De 5 principes omschrijven heel mooi welke facetten van het leven aangeraakt worden door Reiki. Trachten te leven naar deze principes, is Reiki zijn.
Warme groeten
Kenny